Пластична виразність актора: режисерські пошуки в царині візуальної культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334045

Ключові слова:

екранне мистецтво, виконавське мистецтво, предмет творчості, візуальна культура, художній образ, опера, народний танець

Анотація

Метою статті є визначення особливостей пластичної культури професійних і непрофесійних виконавців народного й сучасного танцю в сценічному й екранному просторі, а також обґрунтування оптимальних режисерських прийомів окреслення ролі хореографії в аудіовізуальному мистецтві. Результати дослідження. У процесі дослідження застосовано низку наукових методів, зокрема діалектичний метод, який використано для глибокого аналізу трансформацій у взаємодії хореографічного, сценічного й аудіовізуального мистецтва. За допомогою історико-культурного методу досліджено еволюцію хореографії на сцені та екрані. Завдяки аналітичному методу висвітлено вплив екранних медіа на хореографічне мистецтво. Емпіричний метод дає змогу дослідити творчі практики режисерів, хореографів, балетмейстерів, професійних і непрофесійних виконавців народних і сучасних танців у театрі та кіно. Зазначені методи дозволяють дослідити становлення й розвиток пластичної виразності актора в українському кіно й театрі. Виявлено, що самобутня природа кіномистецтва формується в тісній взаємодії з хореографічним мистецтвом. Наукова новизна. У статті розкрито особливості пластики виконання народного й сучасного танцю професійними й непрофесійними виконавцями. Подано народний і сучасний танець як унікальний складник і репрезентант національної ідентичності в сценічних та екранних творах. Розкрито особливості творчої співпраці режисера, хореографа й виконавця в роботі над народним і сучасним танцем у його сценічній та екранній версіях. Висвітлено унікальну роль режисера в інтерпретації хореографічних постановок на сцені та екрані. Висновки. Виявлено, що режисери театру й кіно не лише демонструють оригінальність власної інтерпретації хореографічних творів на сцені та екрані, але й поширюють та популяризують народний танець, сучасний танець та балет. З’ясовано, що режисери екранного мистецтва використовують технологічні можливості екранної мови, її універсальні комунікативні здатності з метою представлення глядачеві складної танцювальної хореографії. Доведено роль сучасного й народного танцю у формуванні пластичної культури актора.

Біографії авторів

Галина Погребняк, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Владислава Грановська, Державний художній ліцей імені Т. Г. Шевченка

Магістр, викладач

Посилання

Afonina, O. S. (2020, May 20–21). Tanets v obrazotvorchomu mystetstvi [Dance in fine arts]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern sociocultural space] [Conference proceedings] (Pt. 1, pp. 8–11). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Biloshkurskyi, V. S. (2022, June 3). Ukrainskyi narodnyi tanets "Hopak": Fabula peretvoren [Ukrainian folk dance "Hopak": The fabulous of transformations]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern sociocultural space] [Conference proceedings] (pp. 42–45). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Briukhovetska, L. (1999). Leonid Osyka. Akademiia [in Ukrainian].

Briukhovetska, L. (2011). Ivan Mykolaichuk i aktualizatsiia ukrainskykh etnichnykh kodiv, symvoliv [Ivan Mykolaichuk and the actualization of Ukrainian ethnic codes and symbols]. Kino-Teatr, 6(98), 23–24. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1232 [in Ukrainian].

Briukhovetska, L. (2021). Nevydyma tkanyna zvukiv i melodii [Invisible fabric of sounds and melodies]. Bukovynskyi zhurnal, 2, 247–256 [in Ukrainian].

But, O. (2010). Pisennyi obraz v ukrainskomu kino [Song image in Ukrainian cinema]. Kino-Teatr, 4(90), 18–19. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1043 [in Ukrainian].

Dovzhenko, O. (Director & Writer). (1930). Zemlia [Earth] [Film]. VUFKU; Dovzhenko Centre. https://dovzhenkocentre.org/top-100/zemlya/ [in Ukrainian].

Filkevych, H. (2018). Tanets ta ekranni mystetstva: zapochatkuvannia i rozvytok kontaktiv [Dance and screen arts: Starting and development of contacts]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 22, 94–100. https://doi.org/10.34026/1997-4264.22.2018.217053 [in Ukrainian].

Holynska, O. (2024, March 20). Svitlo vid tinei: Pro balet Ivana Nebesnoho "Tini zabutykh predkiv". 1 chastyna – Ideia [Light from shadows: About Ivan Nebesnyi's ballet "Shadows of forgotten ancestors". Part 1 – Idea. Music]. Muzyka. https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh-predkiv-i-chastyna-ideia/ [in Ukrainian].

Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa 1896–1995 [History of Ukrainian cinema 1896–1995] (S. Dovhaniuk & L. Hoseiko, Trans.). KINO-KOLO [in Ukrainian].

Kolosok, O. P. (Comp.). (2004). Zaporizka Sich − kolyska kozatskoho tantsiu [Zaporizhian Sich – the cradle of Cossack dance]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Melenchuk, O. (2021, June 15). Tradytsiina kultura yak osnova tvorchoho fenomenu Ivana Mykolaichuka [Traditional culture as the basis of Ivan Mykolaychuk's creative phenomenon]. Bukovynskyi tsentr kultury i mystetstva. http://bukcentre.cv.ua/index.php/tradytsiina-kultura/inshe/5338-tradytsiina-kultura-iak-osnova-tvorchoho-fenomenu-ivana-mykolaichuka.html [in Ukrainian].

Nichni hosti. Bilyi ptakh z chornoiu oznakoiu. Ivan Mykolaichuk: Spohady, interviu, stsenarii [Night Guests. A white bird with a black sign. Ivan Mykolaichuk: Memories, interviews, scenarios]. (n.d.). Literaturne Misto. Retrieved October 20, 2024 from https://litmisto.org.ua/?p=18054 [in Ukrainian].

Nykonenko, V. (2020, February 6). "Vavylon XX" Ivana Mykolaichuka: Vid poetychnoho realizmu do mahichnoho [Ivan Mykolaichuk's "Babylon XX": from poetic realism to magical]. Moviegram. https://moviegram.com.ua/babylon-xx/ [in Ukrainian].

Plachynda, S. P. (Comp.). (1984). Dovzhenko i svit: Tvorchist

O. P. Dovzhenka v konteksti svitovoi kultury: Statti, ese, retsenzii, spohady, dopovidi, vidhuky, lysty, telehramy [Dovzhenko and the world: The work of O. P. Dovzhenko in the context of world culture: Articles, essays, reviews, memoirs, reports, responses, letters, telegrams]. Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Shedevr kinematohrafa: Shcho treba znaty pro film "Zemlia" Oleksandra Dovzhenka [A masterpiece of cinema: What you need to know about the film "Earth" by Oleksandr Dovzhenko]. (2024, September 10). Vogue. https://vogue.ua/article/culture/kino/shcho-potribno-znati-pro-film-zemlya-oleksandra-dovzhenka-48226.html [in Ukrainian].

Shumilova, V. V. (2020, May 20–21). Syntez mystetstv: Rozshyrennia prostoru khoreohrafichnoi vyraznosti [Synthesis of arts: Expanding the space of choreographic expression]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern socio- cultural space] [Conference proceedings] (pp. 40–43). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history] (T. O. Shvachko, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Trymbach, S. (2016). Ihrove kino. 1930–1940 [Feature film. 1930–1940]. In R. Buchko, O. Volosheniuk, A. Doroshenko, L. Kulchynska, L. Novikova,

O. Pashkova, R. Rosliak, & S. Trymbach, Istoriia ukrainskoho kino: T. 2. 1930–1945 [History of Ukrainian Cinema: Vol. 2. 1930–1945] (pp. 15–96). Publishing Rylsky Institute [in Ukrainian].

Zemlia feat DakhaBrakha [Earth feat DakhaBrakha]. (2015, January 27). Dovzhenko tsentr. https://dovzhenkocentre.org/zemlya-feat-dahabraha/ [in Ukrainian].

Zhyla, S. (2018). Poetychna mova filmu Oleksandra Dovzhenka "Zemlia" [The poetic language of Oleksandr Dovzhenko's film "Earth"]. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 59–60, 3–10 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Погребняк, Г., & Грановська, В. (2025). Пластична виразність актора: режисерські пошуки в царині візуальної культури. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 68–76. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334045

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО