Пластична виразність актора: режисерські пошуки в царині візуальної культури
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334045Ключові слова:
екранне мистецтво, виконавське мистецтво, предмет творчості, візуальна культура, художній образ, опера, народний танецьАнотація
Метою статті є визначення особливостей пластичної культури професійних і непрофесійних виконавців народного й сучасного танцю в сценічному й екранному просторі, а також обґрунтування оптимальних режисерських прийомів окреслення ролі хореографії в аудіовізуальному мистецтві. Результати дослідження. У процесі дослідження застосовано низку наукових методів, зокрема діалектичний метод, який використано для глибокого аналізу трансформацій у взаємодії хореографічного, сценічного й аудіовізуального мистецтва. За допомогою історико-культурного методу досліджено еволюцію хореографії на сцені та екрані. Завдяки аналітичному методу висвітлено вплив екранних медіа на хореографічне мистецтво. Емпіричний метод дає змогу дослідити творчі практики режисерів, хореографів, балетмейстерів, професійних і непрофесійних виконавців народних і сучасних танців у театрі та кіно. Зазначені методи дозволяють дослідити становлення й розвиток пластичної виразності актора в українському кіно й театрі. Виявлено, що самобутня природа кіномистецтва формується в тісній взаємодії з хореографічним мистецтвом. Наукова новизна. У статті розкрито особливості пластики виконання народного й сучасного танцю професійними й непрофесійними виконавцями. Подано народний і сучасний танець як унікальний складник і репрезентант національної ідентичності в сценічних та екранних творах. Розкрито особливості творчої співпраці режисера, хореографа й виконавця в роботі над народним і сучасним танцем у його сценічній та екранній версіях. Висвітлено унікальну роль режисера в інтерпретації хореографічних постановок на сцені та екрані. Висновки. Виявлено, що режисери театру й кіно не лише демонструють оригінальність власної інтерпретації хореографічних творів на сцені та екрані, але й поширюють та популяризують народний танець, сучасний танець та балет. З’ясовано, що режисери екранного мистецтва використовують технологічні можливості екранної мови, її універсальні комунікативні здатності з метою представлення глядачеві складної танцювальної хореографії. Доведено роль сучасного й народного танцю у формуванні пластичної культури актора.
Посилання
Afonina, O. S. (2020, May 20–21). Tanets v obrazotvorchomu mystetstvi [Dance in fine arts]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern sociocultural space] [Conference proceedings] (Pt. 1, pp. 8–11). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Biloshkurskyi, V. S. (2022, June 3). Ukrainskyi narodnyi tanets "Hopak": Fabula peretvoren [Ukrainian folk dance "Hopak": The fabulous of transformations]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern sociocultural space] [Conference proceedings] (pp. 42–45). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (1999). Leonid Osyka. Akademiia [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2011). Ivan Mykolaichuk i aktualizatsiia ukrainskykh etnichnykh kodiv, symvoliv [Ivan Mykolaichuk and the actualization of Ukrainian ethnic codes and symbols]. Kino-Teatr, 6(98), 23–24. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1232 [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2021). Nevydyma tkanyna zvukiv i melodii [Invisible fabric of sounds and melodies]. Bukovynskyi zhurnal, 2, 247–256 [in Ukrainian].
But, O. (2010). Pisennyi obraz v ukrainskomu kino [Song image in Ukrainian cinema]. Kino-Teatr, 4(90), 18–19. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1043 [in Ukrainian].
Dovzhenko, O. (Director & Writer). (1930). Zemlia [Earth] [Film]. VUFKU; Dovzhenko Centre. https://dovzhenkocentre.org/top-100/zemlya/ [in Ukrainian].
Filkevych, H. (2018). Tanets ta ekranni mystetstva: zapochatkuvannia i rozvytok kontaktiv [Dance and screen arts: Starting and development of contacts]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 22, 94–100. https://doi.org/10.34026/1997-4264.22.2018.217053 [in Ukrainian].
Holynska, O. (2024, March 20). Svitlo vid tinei: Pro balet Ivana Nebesnoho "Tini zabutykh predkiv". 1 chastyna – Ideia [Light from shadows: About Ivan Nebesnyi's ballet "Shadows of forgotten ancestors". Part 1 – Idea. Music]. Muzyka. https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh-predkiv-i-chastyna-ideia/ [in Ukrainian].
Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa 1896–1995 [History of Ukrainian cinema 1896–1995] (S. Dovhaniuk & L. Hoseiko, Trans.). KINO-KOLO [in Ukrainian].
Kolosok, O. P. (Comp.). (2004). Zaporizka Sich − kolyska kozatskoho tantsiu [Zaporizhian Sich – the cradle of Cossack dance]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Melenchuk, O. (2021, June 15). Tradytsiina kultura yak osnova tvorchoho fenomenu Ivana Mykolaichuka [Traditional culture as the basis of Ivan Mykolaychuk's creative phenomenon]. Bukovynskyi tsentr kultury i mystetstva. http://bukcentre.cv.ua/index.php/tradytsiina-kultura/inshe/5338-tradytsiina-kultura-iak-osnova-tvorchoho-fenomenu-ivana-mykolaichuka.html [in Ukrainian].
Nichni hosti. Bilyi ptakh z chornoiu oznakoiu. Ivan Mykolaichuk: Spohady, interviu, stsenarii [Night Guests. A white bird with a black sign. Ivan Mykolaichuk: Memories, interviews, scenarios]. (n.d.). Literaturne Misto. Retrieved October 20, 2024 from https://litmisto.org.ua/?p=18054 [in Ukrainian].
Nykonenko, V. (2020, February 6). "Vavylon XX" Ivana Mykolaichuka: Vid poetychnoho realizmu do mahichnoho [Ivan Mykolaichuk's "Babylon XX": from poetic realism to magical]. Moviegram. https://moviegram.com.ua/babylon-xx/ [in Ukrainian].
Plachynda, S. P. (Comp.). (1984). Dovzhenko i svit: Tvorchist
O. P. Dovzhenka v konteksti svitovoi kultury: Statti, ese, retsenzii, spohady, dopovidi, vidhuky, lysty, telehramy [Dovzhenko and the world: The work of O. P. Dovzhenko in the context of world culture: Articles, essays, reviews, memoirs, reports, responses, letters, telegrams]. Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].
Shedevr kinematohrafa: Shcho treba znaty pro film "Zemlia" Oleksandra Dovzhenka [A masterpiece of cinema: What you need to know about the film "Earth" by Oleksandr Dovzhenko]. (2024, September 10). Vogue. https://vogue.ua/article/culture/kino/shcho-potribno-znati-pro-film-zemlya-oleksandra-dovzhenka-48226.html [in Ukrainian].
Shumilova, V. V. (2020, May 20–21). Syntez mystetstv: Rozshyrennia prostoru khoreohrafichnoi vyraznosti [Synthesis of arts: Expanding the space of choreographic expression]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Peculiarities of the work of a choreographer in the modern socio- cultural space] [Conference proceedings] (pp. 40–43). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history] (T. O. Shvachko, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Trymbach, S. (2016). Ihrove kino. 1930–1940 [Feature film. 1930–1940]. In R. Buchko, O. Volosheniuk, A. Doroshenko, L. Kulchynska, L. Novikova,
O. Pashkova, R. Rosliak, & S. Trymbach, Istoriia ukrainskoho kino: T. 2. 1930–1945 [History of Ukrainian Cinema: Vol. 2. 1930–1945] (pp. 15–96). Publishing Rylsky Institute [in Ukrainian].
Zemlia feat DakhaBrakha [Earth feat DakhaBrakha]. (2015, January 27). Dovzhenko tsentr. https://dovzhenkocentre.org/zemlya-feat-dahabraha/ [in Ukrainian].
Zhyla, S. (2018). Poetychna mova filmu Oleksandra Dovzhenka "Zemlia" [The poetic language of Oleksandr Dovzhenko's film "Earth"]. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 59–60, 3–10 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.