Фестивалі-конкурси молодих виконавців української народної музики в місті Рівне як складник фольклорного руху кінця ХХ – початку ХХІ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334059Ключові слова:
музичний фольклор, фестиваль-конкурс, популяризація фольклору, фольклорний рух, молоді виконавці, українська народна музика, національна культурна спадщинаАнотація
Мета статті — осмислити роль мистецьких конкурсів молодих виконавців української народної музики в місті Рівне в контексті фольклорного руху кінця ХХ – початку ХХІ ст. Результати дослідження. Досліджено історію та концепцію фестивалів/конкурсів молодих виконавців української народної музики, що започатковані на кафедрі музичного фольклору Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету (РДГУ) на початку 2000-х років. Рівненська Кафедра музичного фольклору — одна з небагатьох у закладах вищої освіти (ЗВО) України, що готує фахівців для сфери української традиційної народної музичної культури, на той час проводила активну культурно-мистецьку роботу, зокрема є засновником конкурсів молодих виконавців української народної музики «З народного джерела» та «Передзвін». Концепція фестивалю-конкурсу «З народного джерела» передбачала виявлення талановитих виконавців української народної пісні та інструментальної музики, підтримання різноманітних форм популяризації музичного фольклору та зміцнення творчих зв'язків між учнівською та студентською молоддю України. Наукова новизна: Уперше в центрі наукового осмислення опинилися фестивалі-конкурси молодих виконавців української народної музики в місті Рівне «З народного джерела» та «Передзвін» як складник фольклорного руху кінця ХХ – початку ХХІ ст., як форми й методи творчої музичної діяльності, основною метою яких є збереження та трансляція прийдешнім поколінням автентичної народномузичної культурної спадщини. Висновки. Поширення фестивального досвіду серед закладів мистецько-освітянської галузі — від шкіл, училищ до університетів та консерваторій — не тільки підніме імідж традиційної культури, а й дозволить значно активізувати роботу з вивчення та популяризації народномузичного мистецтва. Культурно-освітні проєкти відіграли важливу роль у формуванні національної свідомості молодого покоління українців. Сьогодні важливо осмислити здобутки творчих проєктів у площині соціального та етнокультурного значення.
Посилання
Chernetska, S. (2012). Svitova folklorno-festyvalna tradytsiia: Istorychna retrospektyva ta tendentsii sohodennia [World folklore festival tradition: A historical retrospective and current trends]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 1, 45–51 [in Ukrainian].
Chernetska, S. Yu. (2015). Festyvali folkloru v sotsiokulturnykh protsesakh Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Folklore festivals in the socio-cultural processes of Ukraine in the late 20th – early 21st centuries] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].
Dolhochub, V. A. (2020). Praktyky rekonstruktsii ta sposoby reprezentatsii tradytsiinoi kultury v Ukraini na pochatku XXI st. [Practices of reconstruction and methods of representing traditional culture in Ukraine at the beginning of the 21st century] [Doctoral Dissertation, Odesa I. I. Mechnikov National University]. https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/science/razovi_spec_vcheni_rady/df41051005/diss_Dolgochub_VA.pdf [in Ukrainian].
Dzvinka, R. (2009a, June 4–5). Vseukrainskyi festyval- konkurs "Z narodnoho dzherela" ta yoho rol v etnokulturnomu vykhovanni molodi [All-Ukrainian festival-competition "From the People's Source" and its role in the ethnocultural education of youth]. In Kulturna transformatsiia suchasnoho ukrainskoho suspilstva. VII Kulturolohichni chytannia pamiati Volodymyra Podkopaieva [Cultural Transformation of Modern Ukrainian Society. VII Culturological readings in memory of Volodymyr Podkopaiev] [Conference proceedings] (Pt. 1, pp. 291–295). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Dzvinka, R. (Comp.). (2009b). Kafedri muzychnoho folkloru – 30 rokiv: Narys z istorii (1979–2009 rr.) [Departments of musical folklore – 30 years: An essay on history (1979–2009)] (2nd ed.). Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Dzvinka, R., Rybak, Yu., & Hapon, L. (Comps.). (2010). Z narodnoho dzherela: Do 10-i richnytsi Vseukrainskoho festyvaliu-konkursu molodykh vykonavtsiv ukrainskoi narodnoi muzyky [From a folk source: To the 10th anniversary of the All-Ukrainian festival-competition of young performers of Ukrainian folk music]. Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Fedoryshyn, M. (2022). Rivne: Folklorna stolytsia Ukrainy [Rivne: The folklore capital of Ukraine]. Koliada [in Ukrainian].
Fesenko, H. (2021, June 25–26). Etnomuzychni festyvali v kulturnomu landshafti mista [Ethnomusic festivals in the cultural landscape of the city]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: Sviata i sviatkuvannia [Traditional culture in the context of globalization: Holidays and celebrations] [Conference proceedings] (pp. 282–286). Madryd [in Ukrainian].
Furdychko, A. O. (2018). Etnofestyvalnyi rozkvit kintsia XX – pochatku XXI st. yak neodminna skladova folklornoho rukhu Ukrainy [Ethno-festival pride of the end XX – beginning XXI centuries as an indispensable component of the folk movement of Ukraine]. The Ethnology Notebooks, 4(142), 1000–1008. https://doi.org/10.15407/nz2018.04.1000 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii: Etnomuzykolohichni rozvidky [Transmission of folklore traditions: Ethnomusicological explorations]. Aston [in Ukrainian].
Korotun, S., & Yakovyshyna, M. (2016). Etnofestyvali yak forma podiievoho turyzmu v Rivnenskii oblasti [Ethnic festivals as a form of eventful tourism of rivne region]. Visnyk of the Lviv University. Series International Relation, 40, 117–126 [in Ukrainian].
Nahorna, Z. V. (2023). Festyval yak forma aktyvnoho vidpochynku v kulturnii praktytsi Ukrainy: Istoriohrafichnyi analiz problemy [Festival as a form of active recreation in the cultural practice of Ukraine: A historiographical analysis of the problem]. Aktualni pytannia kulturolohii, 22, 100–105. http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14363/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B0%20%D0%97..pdf [in Ukrainian].
Pyskach, A. A. (2011). Festyvalnyi rukh u kulturnomu zhytti Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI st.: Neofolklorni tendentsii [Festival motion in cultural life of Ukraine of end of XX – beginning of XXI of century: Neofolklore tendencies]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development, 17(2), 90–93 [in Ukrainian].
Sinelnikov, I., & Sinelnikova, V. (2021). Folk music tradition in contemporary performing practices. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386 [in English].
Sliuzinskas, R. (2019). Changeability in musical folklore performing process: Evolution or just variability? Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 2(1), 8–21. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171783 [in English].
Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Kontsertne vykonavstvo ta publichni vystupy yak zasib tvorchoho rozvytku studentiv-folklorystiv [Concert performance and public presentations as a means of creative development of folklore students]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 107–114. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293293 [in Ukrainian].
Tvarovska, K., & Balan, O. (2010). Vseukrainskyi festyval- konkurs "Z narodnoho dzherela": statystychnyi analiz [All-Ukrainian festival-competition "From a folk source": statistical analysis]. In R. Dzvinka,
N. Suprun-Yaremko, B. Yaremko, & Yu. Rybak (Eds.), Relikty narodnomuzychnoi spadshchyny Polissia [Relics of the folk music heritage of Polissya] [Conference proceedings] (pp. 62–67). Rivne [in Ukrainian].
Vyshnevska, H. (2016). Ukrainski festyvali yak zasib prosuvannia pozytyvnoho imidzhu krainy [Ukranian festival as a means of promotion of the coutry positive image]. The Culturology Ideas, 10(2), 235–242 [in Ukrainian].
Vytkalov, S. V. (2016). Festyvalnyi rukh yak kulturnyi fenomen suchasnosti: analiz rehionalnoho vektora [Festival movement as a cultural phenomenon of our age: An attempt to analyze the regional vector]. Culture of Ukraine. Series: Culturology, 52, 182–190. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura52/22.pdf [in Ukrainian].
Vytkalov, V. H. (2011). Rehionalna kulturno-mystetska praktyka yak obiekt naukovoho doslidzhennia [Regional-artistic cultural practice as research object]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development, 17(1), 3–6 [in Ukrainian].
Yakovlev, O. V. (2018). Festyvalnyi rukh yak chynnyk intehratsii ta zberezhennia natsionalnoho kulturnoho landshaftu [Festival movement as an integration factor and preserve the national cultural landscape]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 56–60. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.152961 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.