Італійська опера в історичних процесах еволюції жанру

Автор(и)

  • Ярослав Комарніцький Національна музична академія України імені П. І. Чайковського; Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-7978-8130

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334066

Ключові слова:

оперний жанр, спів bel canto, оперне амплуа, італійська опера, еволюція жанру

Анотація

Мета статті — окреслити етапи становлення жанру опери, виявляючи основні чинники, що спонукали жанр до розвитку та змістово-стильової трансформації. Результати дослідження. Проаналізовано етапи еволюції оперного жанру на прикладі італійської опери. Окреслено змістово-образне наповнення оперних сюжетів, притаманних різним епохам; визначено етапи виникнення жанрових різновидів опер (opera seria, opera buffа, opera semiseria, романтична, веристська драма). Висвітлено питання появи оперних амплуа, етапи виникнення, розквіту та переосмислення вокального стилю bel canto, його вплив на розвиток вокальної стилістики. Зазначено, що сьогодення оперного театру демонструє значний потенціал оперного жанру через трансформацію та взаємодією з іншими музично-театральними жанрами. Наукова новизна полягає в комплексному підході до розгляду еволюції оперного жанру: окреслення змістово-тематичного наповнення оперного спектаклю, етапи формування типажів оперних героїв, зміну вокальної стилістики та естетики співу. Висновки. Трансформація оперного жанру демонструє його винятковий творчий потенціал, що породив численні моделі реалізації музичної драматургії в синтезі з театральною естетикою й вокальною виразністю. Історія італійської опери найбільш показово демонструє динаміку розвитку жанру та тенденції, що стали світовими трендами музичного театру. Розуміння естетико-стильових засад цих етапів стає невіддільним складником фахового потенціалу сучасного вокаліста, здатного реалізовувати себе в реаліях сьогодення театрального  музичного простору.

Біографія автора

Ярослав Комарніцький, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського; Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант; викладач

Посилання

Bonds, M. E. (2013). A history of music in Western culture (4th ed.). Pearson Education [in English].

Burkatskaya, T. V. (2018). Liricheskoe kak vyrazitel'noe kachestvo v operakh G. Donitsetti [Lyrical as expressive quality in opera of G. Donizetti]. Music Art and Culture, 2(27), 224–236. https://music-art-and-ulture.com/index.php/music-art-and-culture-journal/article/view/487/871 [in Russian].

Cherkashyna-Hubarenko, M. R. (2022). Poetyka opernoho zhanru [Poetics of the opera genre]. Artistic Culture. Topical Issues, 18(1), 17–25. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260385 [in Ukrainian].

Cherkashyna-Hubarenko, M. R. (2023). Aspekty suchasnoho operoznavstva: Pryhody opernykh siuzhetiv [Aspects of contemporary opera studies: Adventures of opera stories]. Art Research of Ukraine, 23, 150–161. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297538 [in Ukrainian].

Fomenko, N. V. (2019). Afekt v teorii ta vykonavskii praktytsi "Stylus Phantasticus" (na prykladi "khromatychnoi fantazii" Y. S. Bakha) [The Affect of "Stylus Phantasticus" Theory in Performing practice (based on the example of J. S. Bach’s "Chromatic Fantasy"]. Culture and Contemporaneity, 2, 130–136. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190621 [in Ukrainian].

Ivanova, I. L., Kukol, H. V., & Cherkashyna, M. R. (1998). Istoriia opery. Zakhidna Yevropa XVII– XIX stolittia [History of opera. Western Europe 17th–19th centuries] (M. Cherkashyna, Ed.). Zapovit [in Ukrainian].

Korchova, O. O. (2004). Muzychnyi teatr Dzhakomo Puchchini v mystetskomu konteksti pershoi chverti XX stolittia (na materiali piznoi tvorchosti kompozytora) [Giacomo Puccini's musical theater in the artistic context of the first quarter of the 20th century (based on the composer's late works)] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Krechko, N., & Komarnitskyi, Ya. (2024). Vykonavska tradytsiia v akademichnomu spivi: Vokalno- pedahohichnyi ta interpretatsiinyi aspekty [Performing tradition in academic singing: Vocal- pedagogical and interpretative aspect]. Bulletin of Science and Education, 5(23), 1047–1060. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-5(23)-1047-1060 [in Ukrainian].

Krechko, N., & Yakobenchuk, N. (2020). Rol khoru v opernykh tvorakh Dzhuzeppe Verdi (na prykladi "Nabukko") [The role of the choir in the operas of Giuseppe Verdi (on the example of "Nabucco")]. Image of the Modern Pedagogue, 3(192), 77–80. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-77-80 [in Ukrainian].

Kysla, S. (2021). Obraz Chio-Chio-San z opery "Madam Batterfliai" u konteksti opernykh poshukiv Dzhoakkino Puchchini [The image of Chio-Chio- San from the opera "Madam Butterfly" in the context of Giacomo Puccini’s opera search]. Current Issues of the Humanities, 37(2), 21–26. https://doi.org/10.24919/2308-4863/37-2-4 [in Ukrainian].

Puccini, G. (n.d.). Letters of Giacomo Puccini (G. Adami, Ed.). Internet Archive. Retrieved January 19, 2025, from https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.62075/page/n233/mode/2up [in English].

Redia, V. Ya. (2017). Perekhidni periody v istorii muzychnoi kultury: Problemy vyvchennia [Transitional periods in the history of music: The problems of learning]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 3(36), 38–46 [in Ukrainian].

Shylenko, L. (2019). Concepts of stage performances at world’s contemporary opera house. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 128–134. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692 [in English].

Sokolova,A. (2023). Fenomen kompozytorky Franchesky Kachchini v konteksti italiiskoi muzychnoi kultury epokhy Baroko [The phenomenon of the composer Francesca Caccini in the context of Italian musical culture of the Baroque era]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 48, 95–101. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282462 [in Ukrainian].

Tatarnikova, A. A. (2020). Spetsyfika vidtvorennia idei natsionalnoho slavlennia v opernii poetytsi B. Smetany (na prykladi opery "Libushe") [Specifics of translating the idea of national glorification into the opera poetics of B. Smetana (the case of opera Libuše)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 42, 148–154. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207644 [in Ukrainian].

Wagner, R. (1850). Das Kunstwerk der Zukunft [The artwork of the future]. O. Wigand [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Комарніцький, Я. (2025). Італійська опера в історичних процесах еволюції жанру. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 100–110. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334066

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО