Жанрово-стильові та виконавські особливості збірки «11 характерних етюдів для гобоя або саксофона» В’ячеслава Цайтца

Автор(и)

  • Руслан Павлюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна http://orcid.org/0009-0008-7744-3439

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334083

Ключові слова:

педагогічний репертуар для духових інструментів, етюд, саксофон, жанрово-стильові особливості, виконавські особливості, В. Цайтц, українська музика

Анотація

Мета статті — визначення жанрово-стильових та виконавських особливостей збірки «11 характерних етюдів для гобоя або саксофона» В’ячеслава Цайтца та його значення у формуванні професіоналізму молодих музикантів. Результати дослідження. На основі аналітичної характеристики збірки «11 характерних етюдів для гобоя або саксофона» В. Цайтца визначено, що пропоновані мініатюри спрямовані на розвиток технічних навичок, виразності виконання та розкриття тембрового потенціалу інструмента. Технічні, артикуляційні труднощі автор подає поступово, як і тональності — в порядку зростання. Окремі етюди мають досить об’ємну структуру, що сприяє формуванню витривалості в молодих виконавців. Також методико-виховна цінність етюдів у процесі навчання здобувачів полягає у формуванні в них умінь передавати образний зміст різностильових творів класико-романтичної доби, позначених веристською естетикою, джазовою стилістикою. Наукова новизна пропонованої статті полягає в актуалізації нотографічного матеріалу, проаналізованого вперше, та окресленні доцільності його використання в навчальному процесі молодих музикантів. Висновки. Збірка «11 характерних етюдів для гобоя або саксофона» В. Цайтца збагатила український педагогічний репертуар у цій сфері навчальної літератури та набуває значної популярності в педагогічному репертуарі саксофоністів.

Біографія автора

Руслан Павлюк, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Аспірант

Посилання

Asmolovskyi, A. (2009–2010). Tvorcha postat Viacheslava Tsaittsa v konteksti sotsiokulturnoho seredovyshcha Lvova [The creative figure of Viacheslav Tsaitts in the context of the socio-cultural environment of Lviv]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 17–18, 276–278 [in Ukrainian].

Krupei, M. (2003). Shliakhy formuvannia khudozhno- vyraznoho myslennia saksofonista [Ways of forming artistic and expressive thinking of a saxophonist]. Music Art and Culture, 4(2), 258–268 [in Ukrainian].

Luó, K. (2014). Wūkèlán zhùmíng de sàkèsī guǎn jiàoshī wéi yǎ qiè sīlāfū·cài cí jí qí yìshù chuàngzuò tèdiǎn [The famous Ukrainian saxophone teacher Viacheslav Tsaitts and his artistic creation characteristics]. Běifāng yīnyuè, 16, 52–53 [in Chinese].

Luó, K. (2017). Rozvytok saksofonnoho mystetstva Kytaiu u vymirakh mizhkulturnoho dialohu [The development of the saxophone art of China in terms of intercultural dialogue] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Maksymenko, D. P. (2013a). Odnochastynni poemni zhanry v konteksti stanovlennia saksofonovoho kontsertnoho repertuaru XIX–XX stolit [One-part poem genres in the context of the formation of the saxophone concert repertoire of the 19th–20th centuries]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 100, 159–171 [in Ukrainian].

Maksymenko, D. P. (2013b). Tsyklichni kontserty dlia saksofona z orkestrom (XX stolittia): Kompozytsiino- dramaturhichnyi aspekt [Cyclic concerts for saxophone and orchestra (20th century): Compositional and dramaturgical aspect]. Notes on Art Criticism, 23, 48– 54 [in Ukrainian].

Maksymenko, L. V. (2013). Intehratsiia saksofona v muzychnu kulturu Lvivshchyny [Integration of the Saxophone into the Musical Culture of Lviv Region]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 100, 146–158 [in Ukrainian].

Maksymenko, L. V. (2020). Rehionalni vymiry akademichnoho saksofonnoho mystetstva Ukrainy [Regional dimensions of academic saxophone art in Ukraine] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Mymryk, M. R. (2011). Do pytannia tembrovo- intonatsiinykh mozhlyvostei saksofona v systemi zasobiv muzychnoi vyraznosti u suchasnii muzytsi [On the issue of timbre and intonation possibilities of the saxophone in the system of means of musical expression in modern music]. Notes on Art Criticism, 19, 101–106 [in Ukrainian].

Mymryk, M. R. (2013). Saksofon v ukrainskii kamernii muzytsi kintsia XX – pochatku XXI stolittia: Kompozytorska tvorchist i vykonavska praktyka [Saxophone in Ukrainian chamber music of the late 20th – early 21st centuries: Composer's creativity and performing practice] [PhD Dissertation, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. M. T. Rylsky] [in Ukrainian].

Paliichuk, I. S. (2012, April 19–21). Instruktyvnyi pedahohichnyi repertuar u protsesi vykhovannia vykonavskoi maisternosti saksofonistiv-pochatkivtsiv (na materiali "25 etiudiv dlia saksofona" V. Nosova) [Instructive pedagogical repertoire in the process of training the performing skills of novice saxophonists (based on the material "25 etudes for the saxophone" by V. Nosov)]. In Prostir i chas suchasnoi nauky [Space and time of modern science] [Conference proceedings] (pp. 28–34). TK Mehanom [in Ukrainian].

Paliichuk, I. S., & Lesiv, R. V. (2021). Zhanrovo-stylovi ta vykonavski osoblyvosti zbirky "Piesy dlia saksofona"

O. Melnyka ta F. Mykytiuka [The genre-style and performance features of the collection "Pieces for Saxophone" by O. Melnyk and F. Mykytiuk]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 142–145. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2021.229579 [in Ukrainian].

Tsaitts, V. (2018). 11 kharakternykh etiudiv dlia hoboia abo saksofona [11 Characteristic etudes for oboe or saxophone] [Sheet music]. Posvit [in Ukrainian].

Tsaitts, V., & Karpiak, A. (2003). Kafedra dukhovykh i udarnykh instrumentiv [Department of Wind and Percussion Instruments]. In Storinky istorii Lvivskoi derzhavnoi muzychnoi akademii imeni M. V. Lysenka [Pages of the History of the Lviv State Academy of Music named after M. V. Lysenko] (pp. 79–87). Spolom [in Ukrainian].

Zakopets, L. (2020). Tvorchist Viacheslava Borysovycha Tsaittsa v evoliutsiinomu rozvytku lvivskoi hoboinoi shkoly [Creativity of Vyacheslav Borysovych Tsaits in the evolutionary development of the Lviv oboe school]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 2–3(47–48), 235–249. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213417 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Павлюк, Р. (2025). Жанрово-стильові та виконавські особливості збірки «11 характерних етюдів для гобоя або саксофона» В’ячеслава Цайтца. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 111–117. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334083

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО