Огляд музичних трактатів XІV–XVI ст. Центрально-Східної Європи та їх роль у запровадженні українського багатоголосся
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334085Ключові слова:
музично-теоретичні трактати, мензуральна нотація, музичні інтервали, теорія контрапункту, піснеспівиАнотація
Мета статті — проаналізувати музично-теоретичні трактати XIV–XVI ст., що були поширені в Центрально-Східній Європі, та визначити їх вплив на формування українського багатоголосся. Результати дослідження. Проведено системний аналіз музично-теоретичних трактатів у культурному контексті творчості польських, італійських, французьких та німецьких композиторів і теоретиків, а також музикантів з українських територій, які в означений період входили до складу Королівства Польського та Речі Посполитої. Виявлено, що на початку XVI ст. в церковній музиці українських земель простежується вплив західноєвропейської поліфонічної традиції. Збережені музично-теоретичні трактати, що містять описи новітніх нотних систем, засвідчують поступовий процес інтеграції західноєвропейських музичних практик в українське музичне середовище. У цей період українські музиканти та теоретики формують авторські елементи музичного стилю, що стало основою для подальшого розвитку композиторської творчості. Наукова новизна. У ході дослідження вперше наголошено на головних чинниках поширення багатоголосся в українській музичній культурі, зокрема бурхливий розвиток західноєвропейської музичної теорії та поширення реформаційних течій серед українців. Висновки. Музичні трактати XIV–XVI ст. стали не лише джерелом теоретичних знань, а й каталізатором становлення української багатоголосої традиції. Першими новаторами стали музиканти з західних регіонів України. Водночас адаптація новітніх музичних практик відбувалася зі збереженням національних традицій і творчим переосмисленням запозичених елементів, що засвідчує як самобутній характер української музичної культури, так і високий рівень професійної підготовки. Водночас окремі аспекти, пов’язані з участю протестантських шкіл і храмів, а також світських капел і музичних цехів у поширенні багатоголосся на українському культурному просторі залишаються недостатньо дослідженими й потребують подальшої наукової рефлексії.
Посилання
Agricola, M. (1529). Musica instrumentalis deudsch [German instrumental music]. Georg Rhaw [in Afrikaans].
Bower, C. M. (2008). The transmission of ancient music theory into the Middle Ages. In T. Christensen (Ed.), The Cambridge history of Western music theory (pp. 136–167). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521623711.007 [in English].
Felstin, S. (1517). Opusculum musice compilatum nouiter per dominum Sebastianum presbiterum de Felstin. Pro institutione adolescentum in cantu Simplici seu Gregoriano [A small musical work newly compiled by the priest Sebastian of Felstin. For the instruction of young men in simple or Gregorian chant]. Jan Haller [in Latin].
Felstin, S. (c. 1518). Opusculum musice mensuralis [A small work on mensural music]. Haller [in Latin].
Gushee, L. (1969). New sources for the biography of Johannes de Muris. Journal of the American Musicological Society, 22(1), 3–26. https://doi.org/10.2307/830810
Klippel, G. H. (1840). Leben und Wirken Johann Spangenbergs [Life and work of Johann Spangenberg]. In A. Broennenberg, Vaterländisches Archiv Des Historischen Vereins Für Niedersachsen [Patriotic Archive of the Historical Society of Lower Saxony] (pp. 401–419). Han'sche Hofbuchhandlung [in German].
Klippel, G. H. (1853). Deutsche Lebens– und Charakterbilder aus den drei letzten Jahrzehnten [German life and character portraits from the last three decades] (Vol. 1). Geisler [in German].
Kosińska, M. (2006). Jerzy Liban (Jerzy Liban z Legnicy) [Jerzy Liban (Jerzy Liban from Legnica)]. Culture.pl. https://culture.pl/pl/tworca/jerzy-liban-jerzy-liban-z-legnicy [in Polish].
Lampadius, A. (1537). Compendium musices, tam figurati quam plani cantus, ad formam dialogi [A compendium of music, both figurative and plain singing, in the form of dialogue]. Mathias Apiarius [in Latin].
Monetarius, S. (1515). Epithoma utriusque musices practice [Epitome of both musical practices]. Ungleriu [in Latin].
Reese, G. (1959). Music in the Renaissance (Rev. ed.). Norton [in English].
Tschackert, P. (1893). Spangenberg, Johannes. In Allgemeine Deutsche Biographie [General German Biography] (Vol. 35, pp. 43–46). Duncker & Humblot [in German]. Witkowska-Zaremba, E. (1986). Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych XVI wieku [Ars musica in the 16th-century Krakow musical treatises]. Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].
Witkowska-Zaremba, E. (Ed.). (1991). Sebastian z Felsztyna. Pisma o muzyce [Sebastian z Felsztyn. Written works on music] (E. Witkowska-Zaremba, Trans.). Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].
Zahnitko, K. M. (2017). Hryhorianskyi khoral u suchasnomu naukovomu dyskursi: Istoriia, teoriia, praktyka [Gregorian Chant in modern scientific discourse: History, theory, practice] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.