Огляд музичних трактатів XІV–XVI ст. Центрально-Східної Європи та їх роль у запровадженні українського багатоголосся

Автор(и)

  • Микола Підгорбунський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-2678-5147

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334085

Ключові слова:

музично-теоретичні трактати, мензуральна нотація, музичні інтервали, теорія контрапункту, піснеспіви

Анотація

Мета статті — проаналізувати музично-теоретичні трактати XIV–XVI ст., що були поширені в Центрально-Східній Європі, та визначити їх вплив на формування українського багатоголосся. Результати дослідження. Проведено системний аналіз музично-теоретичних трактатів у культурному контексті творчості польських, італійських, французьких та німецьких композиторів і теоретиків, а також музикантів з українських територій, які в означений період входили до складу Королівства Польського та Речі Посполитої. Виявлено, що на початку XVI ст. в церковній музиці українських земель простежується вплив західноєвропейської поліфонічної традиції. Збережені музично-теоретичні трактати, що містять описи новітніх нотних систем, засвідчують поступовий процес інтеграції західноєвропейських музичних практик в українське музичне середовище. У цей період українські музиканти та теоретики формують авторські елементи музичного стилю, що стало основою для подальшого розвитку композиторської творчості. Наукова новизна. У ході дослідження вперше наголошено на головних чинниках поширення багатоголосся в українській музичній культурі, зокрема бурхливий розвиток західноєвропейської музичної теорії та поширення реформаційних течій серед українців. Висновки. Музичні трактати XIV–XVI ст. стали не лише джерелом теоретичних знань, а й каталізатором становлення української багатоголосої традиції. Першими новаторами стали музиканти з західних регіонів України. Водночас адаптація новітніх музичних практик відбувалася зі збереженням національних традицій і творчим переосмисленням запозичених елементів, що засвідчує як самобутній характер української музичної культури, так і високий рівень професійної підготовки. Водночас окремі аспекти, пов’язані з участю протестантських шкіл і храмів, а також світських капел і музичних цехів у поширенні багатоголосся на українському культурному просторі залишаються недостатньо дослідженими й потребують подальшої наукової рефлексії.

Біографія автора

Микола Підгорбунський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Agricola, M. (1529). Musica instrumentalis deudsch [German instrumental music]. Georg Rhaw [in Afrikaans].

Bower, C. M. (2008). The transmission of ancient music theory into the Middle Ages. In T. Christensen (Ed.), The Cambridge history of Western music theory (pp. 136–167). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521623711.007 [in English].

Felstin, S. (1517). Opusculum musice compilatum nouiter per dominum Sebastianum presbiterum de Felstin. Pro institutione adolescentum in cantu Simplici seu Gregoriano [A small musical work newly compiled by the priest Sebastian of Felstin. For the instruction of young men in simple or Gregorian chant]. Jan Haller [in Latin].

Felstin, S. (c. 1518). Opusculum musice mensuralis [A small work on mensural music]. Haller [in Latin].

Gushee, L. (1969). New sources for the biography of Johannes de Muris. Journal of the American Musicological Society, 22(1), 3–26. https://doi.org/10.2307/830810

Klippel, G. H. (1840). Leben und Wirken Johann Spangenbergs [Life and work of Johann Spangenberg]. In A. Broennenberg, Vaterländisches Archiv Des Historischen Vereins Für Niedersachsen [Patriotic Archive of the Historical Society of Lower Saxony] (pp. 401–419). Han'sche Hofbuchhandlung [in German].

Klippel, G. H. (1853). Deutsche Lebens– und Charakterbilder aus den drei letzten Jahrzehnten [German life and character portraits from the last three decades] (Vol. 1). Geisler [in German].

Kosińska, M. (2006). Jerzy Liban (Jerzy Liban z Legnicy) [Jerzy Liban (Jerzy Liban from Legnica)]. Culture.pl. https://culture.pl/pl/tworca/jerzy-liban-jerzy-liban-z-legnicy [in Polish].

Lampadius, A. (1537). Compendium musices, tam figurati quam plani cantus, ad formam dialogi [A compendium of music, both figurative and plain singing, in the form of dialogue]. Mathias Apiarius [in Latin].

Monetarius, S. (1515). Epithoma utriusque musices practice [Epitome of both musical practices]. Ungleriu [in Latin].

Reese, G. (1959). Music in the Renaissance (Rev. ed.). Norton [in English].

Tschackert, P. (1893). Spangenberg, Johannes. In Allgemeine Deutsche Biographie [General German Biography] (Vol. 35, pp. 43–46). Duncker & Humblot [in German]. Witkowska-Zaremba, E. (1986). Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych XVI wieku [Ars musica in the 16th-century Krakow musical treatises]. Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Witkowska-Zaremba, E. (Ed.). (1991). Sebastian z Felsztyna. Pisma o muzyce [Sebastian z Felsztyn. Written works on music] (E. Witkowska-Zaremba, Trans.). Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Zahnitko, K. M. (2017). Hryhorianskyi khoral u suchasnomu naukovomu dyskursi: Istoriia, teoriia, praktyka [Gregorian Chant in modern scientific discourse: History, theory, practice] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Підгорбунський, М. (2025). Огляд музичних трактатів XІV–XVI ст. Центрально-Східної Європи та їх роль у запровадженні українського багатоголосся. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 118–126. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334085

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО