Опера й кінематограф: конвергенція в контексті соціокультурних змін
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334088Ключові слова:
опера, кінематограф, конвергенція, популяризація, глядач, художня трансформаціяАнотація
Мета статті — дослідити специфіку конвергентних процесів між оперним та кіномистецтвом, що змінювалися під впливом технологічних і соціокультурних перемін. Комплексний міждисциплінарний підхід, заснований на музикознавчих, театрознавчих і кінознавчих методах аналізу, дав змогу розкрити механізми взаємовпливу цих мистецтв та адаптацію до викликів часу. Результати дослідження. Аналіз показує, що криза оперного жанру розпочалася в другій чверті XX ст., коли опера втратила зв’язок із традиційною аудиторією. Цей процес був зумовлений естетичними пошуками композиторів, які відходили від звичної музичної мови, створюючи складні для сприйняття публікою твори. З іншого боку, кіно швидко адаптувалося до потреб індустріального суспільства, пропонуючи доступний і зрозумілий формат масового мистецтва. У дослідженні проаналізовано культурну й соціальну динаміку цього періоду, зокрема занепад популярності опери та зміни в архітектурі оперних театрів. Вирішальну роль у зміні кіноаудиторії відіграла поява звукового кіно, яке запозичило багато елементів оперної культури, створюючи водночас власну художню мову. Наукова новизна. Вперше предметно й послідовно проаналізовано досвід конвергенції опери та кіно, зокрема те, як кіновиробництво не лише інтегрувало елементи оперної культури, а й адаптувало її до масового споживання, сприяючи демократизації опери як мистецтва. Висновки. Конвергенція опери та кіно має історію, яка відзначалася трансформаціями в обох мистецтвах. У XXI ст. опера має потенціал для оновлення завдяки використанню кінематографічних технологій, цифрових платформ і мультимедійних рішень. Поєднання традицій оперного мистецтва з кінематографом відкриває нові можливості для розширення аудиторії та збереження художньої значущості жанру в сучасному культурному просторі. Отримані результати дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення міждисциплінарних процесів у сфері музичного, театрального та кінематографічного мистецтва.
Посилання
Abbate, C., & Parker, R. (2012). A history of opera: The last four hundred years. Penguin Books [in English].
Adorno, Th. W. (2009). Introducción a la sociología de la música. Doce lecciones teoricas [Introduction to the sociology of music. Twelve theoretical lessons]. In Disonancias: Introducción a la sociología de la música [Dissonances: An Introduction to the Sociology of Music] (Vol. 14, pp. 169–417). Ediciones Akal [in Spanish].
Blanning, T. (2011). El triunfo de la musica: Los compositores, los intérpretes y el público desde 1700 hasta la actualidad [The triumph of music: Composers, performers, and audiences from 1700 to the present] (L. Martín, Trans.). Acantilado [in Spanish].
Buhler, J., Neumeyer, D., & Deemer, R. (2010). Hearing the movies: Music and sound in film history. Oxford University Press [in English].
Chanh, Ts. (2023). Vplyv kytaiskoi teatralnoi kultury na natsionalnyi kinematohraf [The impact of Chinese theater culture on national cinematography] [Doctoral Dissertation, I. K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television] [in Ukrainian].
Citron, M. J. (2000). Opera on screen. Yale University Press [in English].
Citron, M. J. (2010). When opera meets film. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511781834 [in English].
Cooke, M. (2008). A history of film music. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511814341 [in English].
Dyer, R. (2012). In the space of a song: The uses of song in film. Routledge [in English].
Fay, L. E. (2000). Shostakovich: A life. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780195134384.001.0001 [in English].
Flinn, C. (1992). Strains of utopia: Gender, nostalgia, and Hollywood film music. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400820658 [in English].
Gorbman, C. (1987). Unheard melodies: Narrative film music. Indiana University Press; BFI Publishing [in English].
Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2009). Dialéctica de la ilustración: Fragmentos de filosofícos [Dialectics of Enlightenment: Fragments of philosophical studies]. Trotta [in Spanish].
Izvarina, O. M. (2013). Operne mystetstvo yak fenomen ukrainskoi khudozhnoi kultury 60-kh rokiv XIX – pershoi tretyny XX stolittia: Istorychnyi aspekt [Opera as the phenomenon of Ukrainian art culture of the 1960s – first third of the 20th century: The historical aspect] [Abstract of DSc Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].
Kramer, L. (2004). Opera and modern culture: Wagner and Strauss. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520940840 [in English].
Pecheranskyi, I. P. (2023). Konverhentsiia tekhnolohii i tvorchykh rishen pid chas stvorennia vizualnoho obrazu v kinoindustrii: Analiz ekosystemnykh zviazkiv [The convergence of technologies and creative decisions during making visual image in the film industry: Analysis of ecosystem connections]. The Culturology Ideas, 24, 36–45. https://doi.org/10.37627/2311-9489-24-2023-2.36-45 [in Ukrainian].
Prendergast, R. M. (1992). Film music: A neglected art: A critical study of music in films. W.W. Norton [in English].
Shchitova, S., & Martynyuk Brondzia, V. (2023). Modern Ukrainian opera: Varieties of genres. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Musica, 68(1), 57–67. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2023. spiss1.04 [in English].
Snowman, D. (2009). The gilded stage: A social history of opera. Atlantic Books [in English].
Stanislavska, K. (2016). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Arts and entertainment forms of contemporary culture]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Tambling, J. (1987). Opera, ideology and film. Manchester University Press [in English].
Timm, L. M. (1998). The soul of cinema: An appreciation of film music. Simon & Schuster [in English].
Yudova-Romanova, K. V., Borko, I. M., & Semenenko, I. V. (2024). Invarianty orhanizatsiino-ekonomichnoi biznes-modeli opernoi stseny: Istorychnyi dyskurs [Invariants of the organisational-economic business model of opera stage: Historical discourse]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 384–391. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308441 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.