Музичне прочитання лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334091Ключові слова:
творчість Василя Симоненка, сучасна пісенна творчість, творчість сестер Тельнюк, творчість Богдана Весоловського, творчість Тараса Компаніченка, творчість Анатолія Пашкевича, творчість Дмитра КацалаАнотація
Мета статті — виявити особливості музичного прочитання лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості. Результати дослідження. Поезія В. Симоненка стала популярною в творчості сучасних музикантів. Найбільшої кількості музичних інтерпретацій серед усієї лірики молодого поета набули «Лебеді материнства» (музика А. Пашкевича, виконавці — Волинський, Черкаський народні хори, Квітка Цісик, Джамала) і «Ти знаєш, що ти — людина?» (музика Віктора Морозова, виконавці — гурти «Смерічка», «Піккардійська терція»; музика Дмитра Кацала, виконавиця Оксана Муха). Наукова новизна полягає у вивченні музичних інтерпретацій лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості. Висновки. Наративи творчості Василя Симоненка актуальні в наш час. Поет порушує глибинні проблеми буття: любові як найвищої цінності, людської гідності й сили духу, моралі й відповідальності за себе, ставлення до матері й рідної землі, сенсу життя й призначення людини. Водночас у його творах яскраво відображені символи української національної ментальності. Це підтверджує зацікавленість музикантів різних поколінь поетичною спадщиною Василя Симоненка. Лірика поета стала джерелом натхнення для багатьох генерацій українців. Водночас з вокально- хоровими творами академічного напряму увагу привертає перелік пісень у жанрі естрадної музики. З-поміж усієї лірики автора найпопулярнішими серед музикантів стали поетичні візитівки митця — «Лебеді материнства» і «Ти знаєш, що ти — людина?». Вічні теми кохання, свободи, пошуку себе, поваги до Батьківщини нагальні в усі часи. Тому поетичні рядки Василя Симоненка стають літературною основою для інтерпретацій артистів, творчість яких апелює до різних аудиторій. Слухач може доторкнутись до душі «нескореного пророка» у вальсі Б. Весоловського, поп-році Kozak system, соулі Джамали, козацькому марші Т. Компаніченка, народному співі хору імені Г. Верьовки, ліричній сповіді К. Цісик і сестер Тельнюк.
Посилання
Filts, B. (2014). Osoblyvosti rozkryttia poezii Tarasa Shevchenka v tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv [Peculiarities of the disclosure of Taras Shevchenko’s poetry in the works of Ukrainian composers]. Researches of the Fine Arts, 3(47), 20–30 [in Ukrainian].
Hrab, U. B. (2024). Osoblyvosti interpretatsii poetychnoho tekstu u vokalnomu tsykli Ivana Vovka "Sim strun" na slova Lesi Ukrainky [Peculiarities of the interpretation of poetic text in "Seven strings" vocal cycle by Ivan Vovk on the words of Lesia Ukrainka]. Ukrainian Music, 2(49), 38–49. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-5 [in Ukrainian].
Hundorova, T. (2004). Shistdesiatnytstvo: Metafora, imia, dim [Shistdesiatnytstvo: Metaphor, name, home]. In
M. Kotsiubynska, Moi obrii [My horizons] (Vol. 1, pp. 4–10). Dukh i litera [in Ukrainian].
Konvaliuk, U. (2018). Typolohiia tvorchykh osobystostei ukrainskoi pisennoi estrady [Typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art]. Ukrainian Music, 2(28), 76–82 [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2012). Muzychne prochytannia poezii Franka u vymirakh suchasnoi estetyky (na prykladi tvorchosti lvivskykh kompozytoriv) [Musical reading of Franko’s poetry in the dimensions of modern aesthetics (on the example of the work of Lviv composers)]. Ukraine: Cultural Heritage, National Identity, Statehood, 21, 377–388 [in Ukrainian].
Lastovetska, L. (2018). Khorovyi tsykl Mykoly Lastovetskoho "Melodii smutku i nadii" na slova Lesi Ukrainky [Analysis of the Mykola Lastovetskyi’s choral cycle "Melodies of sadness and hope" on the words by Lesia Ukrainka]. Ukrainian Music, 1(27), 59–68 [in Ukrainian].
Nimylovych, O. (2015). Syntez poezii i muzyky v solospivakh Bohdany Filts na virshi Liny Kostenko z vokalnoho tsyklu "Kalyna miriaie korali" [Synthesis of poetry and music in the solos of Bohdana Filts on the verses of Lina Kostenko from the vocal cycle "Kalyna miriaie korali"]. Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Recencies, 15, 116–123 [in Ukrainian].
Nimylovych, O. (2017). Slovo Ivana Franka v muzychnomu traktuvanni Bohdany Filts [The word of Ivan Franko in the musical interpretation by Bohdana Filts]. Youth & Market, 2, 114–120 [in Ukrainian].
Okhitva, Kh. M. (2024). Ukrainska estradna pisnia Halychyny 1930–1980-kh rokiv yak zasib tvorennia natsionalnoi identychnosti [Ukrainian pop song in Galicia in the 1930s–1980s as a means of national identity creating] [Abstract of DSc Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].
Padalko, V. (2023). Genre-style diversity of interpretations of Ukrainian classics’ poetry in musical art. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 332–336. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277694 [in English].
Padalko, V. (2024). Do pytannia vyvchennia literatury pro muzychnu interpretatsiiu poezii ukrainskykh klasykiv u tvorchosti estradnykh vykonavtsiv [To the issues of sources study on the musical interpretation of Ukrainian classics poetry in the works of pop performers]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 316–320. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308418 [in Ukrainian].
Pakhlovska, O. (2000). Ukrainski shistdesiatnyky: Filosofiia buntu [Ukrainian Sixtiers: Philosophy of Revolt]. Suchasnist, 4, 65–84 [in Ukrainian].
Prokopovych, T. Yu. (2023). "Contra spem spero" Lesi Ukrainky v kompozytorskomu prochytanni Mykhaila Dovhanycha ta Mykoly Lastovetskoho [Contra Spem Spero by Lesia Ukrainka in artistic interpretation by Mykhailo Dovhanych and Mykola Lastovetskyi]. Music Art and Culture, 37, 281–292. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-37-20 [in Ukrainian].
Romanova, N. (2011). Kontsepty "sontse" i "sertse" u poezii Vasylia Symonenka [The concepts of "sun" and "heart" in the poetry of Vasyl Symonenko]. Literary Studies, 5, 122–128 [in Ukrainian].
Romanova, N. (2014). Publitsystyka Vasylia Symonenka [Publicism by Vasyl Symonenko]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philological Sciences, 1(73), 267–271 [in Ukrainian].
Sapozhnik, O. V. (2024). Suchasna populiarna estradna muzyka v Ukraini: Do pytannia definitsii ta zhanrovo-stylovykh konotatsii [Modern popular estrada music in Ukraine: On the issue of definition and genre and stylistic connotations]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 327–332. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302095 [in Ukrainian].
Sverstiuk, Ye. (1999). Symonenko – ideia [Symonenko – an idea]. In V. Andriievska & R. Lysha (Comps.), Na sviati nadii [On the holiday of hopes] (pp. 443–447). Nasha vira [in Ukrainian].
Tarnashynska, L. (2010). Ukrainske shistdesiatnytstvo: Profili na tli pokolinnia (istoryko-literaturnyi ta poetykalnyi aspekty) [Ukrainian shistdesiatnytstvo: Profiles against the background of a generation (historical, literary and poetic aspects)]. Smoloskyp [in Ukrainian].
Turianskyi, P. (2022). PoeziiaTarasa Shevchenka uvokalnii tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv [Taras Shevchenko’s poetry in the vocal creative heritage of Ukrainian composers]. Youth & Market, 3–4 (201–202), 153–158. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260014 [in Ukrainian].
Vasylyk, D. (2014). Khorovi tvory Bohdany Filts na slova Tarasa Shevchenka [Choral compositions of Bohdana Filts in the words of Taras Shevchenko]. Youth & Market, 10(117), 112–116 [in Ukrainian].
Vasylyk, D. (2019). Intonatsiini osoblyvosti prochytannia poezii Lesi Ukrainky v khorovykh tvorakh Mykoly Lastovetskoho [Intonation features of reading of poetries of Lesia Ukrayinka in choral works of Mykola Lastovetskyi]. Youth & Market, 8(175), 120–123. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179420 [in Ukrainian].
Yakymchuk, O. M. (2023). Dukhovna aura Liny Kostenko u vokalnykh tsyklakh suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Lina Kostenko’s spiritual aura in the vocal cycles of modern Ukrainian composers]. In Cultural and artistic practices: World and Ukrainian context (pp. 595–612). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-322-4-27 [in Ukrainian].
Zadorozhna, T. A., & Vodianyi, B. O. (2024). Metazhanrovi kontsepty ukrainskoi akademichnoi pisni v zrazkakh kamerno-vokalnoi tvorchosti kompozytoriv druhoi polovyny XX stolittia [Meta- genre concepts of Ukrainian academic song in samples of chamber-vocal works by composers of the second half of the XX century]. Musicological Thought of Dnipropetrovsk Region, 27(2), 268–280. https://doi.org/10.33287/222459 [in Ukrainian].
Zosim, O. L. (2022). Tradytsiina estradna pisnia: Kontseptualizatsiia poniattia [Traditional pop song: Conceptualization of the concept]. National Academy of Culture and Arts Management Herald, 2, 153–158. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262266 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.