Музичне прочитання лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334091

Ключові слова:

творчість Василя Симоненка, сучасна пісенна творчість, творчість сестер Тельнюк, творчість Богдана Весоловського, творчість Тараса Компаніченка, творчість Анатолія Пашкевича, творчість Дмитра Кацала

Анотація

Мета статті — виявити особливості музичного прочитання лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості. Результати дослідження. Поезія В. Симоненка стала популярною в творчості сучасних музикантів. Найбільшої кількості музичних інтерпретацій серед усієї лірики молодого поета набули «Лебеді материнства» (музика А. Пашкевича, виконавці — Волинський, Черкаський народні хори, Квітка Цісик, Джамала) і «Ти знаєш, що ти — людина?» (музика Віктора Морозова, виконавці — гурти «Смерічка», «Піккардійська терція»; музика Дмитра Кацала, виконавиця Оксана Муха). Наукова новизна полягає у вивченні музичних інтерпретацій лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості. Висновки. Наративи творчості Василя Симоненка актуальні в наш час. Поет порушує глибинні проблеми буття: любові як найвищої цінності, людської гідності й сили духу, моралі й відповідальності за себе, ставлення до матері й рідної землі, сенсу життя й призначення людини. Водночас у його творах яскраво відображені символи української національної ментальності. Це підтверджує зацікавленість музикантів різних поколінь поетичною спадщиною Василя Симоненка. Лірика поета стала джерелом натхнення для багатьох генерацій українців. Водночас з вокально- хоровими творами академічного напряму увагу привертає перелік пісень у жанрі естрадної музики. З-поміж усієї лірики автора найпопулярнішими серед музикантів стали поетичні візитівки митця — «Лебеді материнства» і «Ти знаєш, що ти — людина?». Вічні теми кохання, свободи, пошуку себе, поваги до Батьківщини нагальні в усі часи. Тому поетичні рядки Василя Симоненка стають літературною основою для інтерпретацій артистів, творчість яких апелює до різних аудиторій. Слухач може доторкнутись до душі «нескореного пророка» у вальсі Б. Весоловського, поп-році Kozak system, соулі Джамали, козацькому марші Т. Компаніченка, народному співі хору імені Г. Верьовки, ліричній сповіді К. Цісик і сестер Тельнюк.

Біографія автора

Олена Якимчук, Національна музична академія України ім. П. Чайковського

Кандидатка мистецтвознавства, доцентка

Посилання

Filts, B. (2014). Osoblyvosti rozkryttia poezii Tarasa Shevchenka v tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv [Peculiarities of the disclosure of Taras Shevchenko’s poetry in the works of Ukrainian composers]. Researches of the Fine Arts, 3(47), 20–30 [in Ukrainian].

Hrab, U. B. (2024). Osoblyvosti interpretatsii poetychnoho tekstu u vokalnomu tsykli Ivana Vovka "Sim strun" na slova Lesi Ukrainky [Peculiarities of the interpretation of poetic text in "Seven strings" vocal cycle by Ivan Vovk on the words of Lesia Ukrainka]. Ukrainian Music, 2(49), 38–49. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-5 [in Ukrainian].

Hundorova, T. (2004). Shistdesiatnytstvo: Metafora, imia, dim [Shistdesiatnytstvo: Metaphor, name, home]. In

M. Kotsiubynska, Moi obrii [My horizons] (Vol. 1, pp. 4–10). Dukh i litera [in Ukrainian].

Konvaliuk, U. (2018). Typolohiia tvorchykh osobystostei ukrainskoi pisennoi estrady [Typology of creative personalities of Ukrainian pop songs art]. Ukrainian Music, 2(28), 76–82 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (2012). Muzychne prochytannia poezii Franka u vymirakh suchasnoi estetyky (na prykladi tvorchosti lvivskykh kompozytoriv) [Musical reading of Franko’s poetry in the dimensions of modern aesthetics (on the example of the work of Lviv composers)]. Ukraine: Cultural Heritage, National Identity, Statehood, 21, 377–388 [in Ukrainian].

Lastovetska, L. (2018). Khorovyi tsykl Mykoly Lastovetskoho "Melodii smutku i nadii" na slova Lesi Ukrainky [Analysis of the Mykola Lastovetskyi’s choral cycle "Melodies of sadness and hope" on the words by Lesia Ukrainka]. Ukrainian Music, 1(27), 59–68 [in Ukrainian].

Nimylovych, O. (2015). Syntez poezii i muzyky v solospivakh Bohdany Filts na virshi Liny Kostenko z vokalnoho tsyklu "Kalyna miriaie korali" [Synthesis of poetry and music in the solos of Bohdana Filts on the verses of Lina Kostenko from the vocal cycle "Kalyna miriaie korali"]. Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Recencies, 15, 116–123 [in Ukrainian].

Nimylovych, O. (2017). Slovo Ivana Franka v muzychnomu traktuvanni Bohdany Filts [The word of Ivan Franko in the musical interpretation by Bohdana Filts]. Youth & Market, 2, 114–120 [in Ukrainian].

Okhitva, Kh. M. (2024). Ukrainska estradna pisnia Halychyny 1930–1980-kh rokiv yak zasib tvorennia natsionalnoi identychnosti [Ukrainian pop song in Galicia in the 1930s–1980s as a means of national identity creating] [Abstract of DSc Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Padalko, V. (2023). Genre-style diversity of interpretations of Ukrainian classics’ poetry in musical art. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 332–336. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277694 [in English].

Padalko, V. (2024). Do pytannia vyvchennia literatury pro muzychnu interpretatsiiu poezii ukrainskykh klasykiv u tvorchosti estradnykh vykonavtsiv [To the issues of sources study on the musical interpretation of Ukrainian classics poetry in the works of pop performers]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 316–320. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308418 [in Ukrainian].

Pakhlovska, O. (2000). Ukrainski shistdesiatnyky: Filosofiia buntu [Ukrainian Sixtiers: Philosophy of Revolt]. Suchasnist, 4, 65–84 [in Ukrainian].

Prokopovych, T. Yu. (2023). "Contra spem spero" Lesi Ukrainky v kompozytorskomu prochytanni Mykhaila Dovhanycha ta Mykoly Lastovetskoho [Contra Spem Spero by Lesia Ukrainka in artistic interpretation by Mykhailo Dovhanych and Mykola Lastovetskyi]. Music Art and Culture, 37, 281–292. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-37-20 [in Ukrainian].

Romanova, N. (2011). Kontsepty "sontse" i "sertse" u poezii Vasylia Symonenka [The concepts of "sun" and "heart" in the poetry of Vasyl Symonenko]. Literary Studies, 5, 122–128 [in Ukrainian].

Romanova, N. (2014). Publitsystyka Vasylia Symonenka [Publicism by Vasyl Symonenko]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philological Sciences, 1(73), 267–271 [in Ukrainian].

Sapozhnik, O. V. (2024). Suchasna populiarna estradna muzyka v Ukraini: Do pytannia definitsii ta zhanrovo-stylovykh konotatsii [Modern popular estrada music in Ukraine: On the issue of definition and genre and stylistic connotations]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 327–332. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302095 [in Ukrainian].

Sverstiuk, Ye. (1999). Symonenko – ideia [Symonenko – an idea]. In V. Andriievska & R. Lysha (Comps.), Na sviati nadii [On the holiday of hopes] (pp. 443–447). Nasha vira [in Ukrainian].

Tarnashynska, L. (2010). Ukrainske shistdesiatnytstvo: Profili na tli pokolinnia (istoryko-literaturnyi ta poetykalnyi aspekty) [Ukrainian shistdesiatnytstvo: Profiles against the background of a generation (historical, literary and poetic aspects)]. Smoloskyp [in Ukrainian].

Turianskyi, P. (2022). PoeziiaTarasa Shevchenka uvokalnii tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv [Taras Shevchenko’s poetry in the vocal creative heritage of Ukrainian composers]. Youth & Market, 3–4 (201–202), 153–158. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260014 [in Ukrainian].

Vasylyk, D. (2014). Khorovi tvory Bohdany Filts na slova Tarasa Shevchenka [Choral compositions of Bohdana Filts in the words of Taras Shevchenko]. Youth & Market, 10(117), 112–116 [in Ukrainian].

Vasylyk, D. (2019). Intonatsiini osoblyvosti prochytannia poezii Lesi Ukrainky v khorovykh tvorakh Mykoly Lastovetskoho [Intonation features of reading of poetries of Lesia Ukrayinka in choral works of Mykola Lastovetskyi]. Youth & Market, 8(175), 120–123. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179420 [in Ukrainian].

Yakymchuk, O. M. (2023). Dukhovna aura Liny Kostenko u vokalnykh tsyklakh suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Lina Kostenko’s spiritual aura in the vocal cycles of modern Ukrainian composers]. In Cultural and artistic practices: World and Ukrainian context (pp. 595–612). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-322-4-27 [in Ukrainian].

Zadorozhna, T. A., & Vodianyi, B. O. (2024). Metazhanrovi kontsepty ukrainskoi akademichnoi pisni v zrazkakh kamerno-vokalnoi tvorchosti kompozytoriv druhoi polovyny XX stolittia [Meta- genre concepts of Ukrainian academic song in samples of chamber-vocal works by composers of the second half of the XX century]. Musicological Thought of Dnipropetrovsk Region, 27(2), 268–280. https://doi.org/10.33287/222459 [in Ukrainian].

Zosim, O. L. (2022). Tradytsiina estradna pisnia: Kontseptualizatsiia poniattia [Traditional pop song: Conceptualization of the concept]. National Academy of Culture and Arts Management Herald, 2, 153–158. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262266 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Якимчук, О. (2025). Музичне прочитання лірики Василя Симоненка в сучасній пісенній творчості. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 136–144. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334091

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО