Штучний інтелект у фешн-дизайні: міфи й реальність практики застосування
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334133Ключові слова:
синтез мистецтв, тандем «дизайнер — штучний інтелект», генерація зображень, аспекти сталості, міфи та реальність можливостейАнотація
Метою статті є аналіз потенційних можливостей тандема «дизайнер — штучний інтелект» для пошуку креативних дизайнерських рішень сучасного одягу та впливу цього потенціалу на трансформацію індустрії моди в сталу екологічну екосистему. Результати дослідження. Проаналізовано особливості функціонування тандема «дизайнер — штучний інтелект» на етапах життєвого циклу фешн-виробів. Для пошуку концепцій дизайнерських рішень обрано підхід, що ґрунтується на синтезі мистецтв. Розкрито можливості тандема «дизайнер — Ideogram» у генерації креативних дизайнерських рішень. Визначено чинники впливу тандема на аспекти сталості індустрії моди. Розглянуто приклади міфів та реальності застосування штучного інтелекту (ШІ) у сфері індустрії моди. Схарактеризовано підхід до диференціації реальних можливостей технологій ШІ від перевищених очікувань та міфів про функціональність ШІ. Наукова новизна дослідження полягає в адаптації методики проєктування виробів сучасного одягу для застосування тандема «дизайнер — ШІ» з використанням синтезу мистецтв. Вперше схарактеризовано ролі тандема «дизайнер — ШІ» в процесах трансформації сталості індустрії моди. Висновки. Результати пошуку дизайнерських рішень на основі тандема «дизайнер — ШІ» з використанням синтезу мистецтв показали ефективність застосування нейромережі Ideogram у тандемі з дизайнером для генерації образів у процесі пошуку креативних дизайнерських рішень. Аналіз напрямів впливу тандема «дизайнер — ШІ» на аспекти сталості індустрії моди підтвердив його значний гомеостатичний потенціал. Практичне застосування результатів дослідження полягає в можливості їх використання для генерації креативних дизайнерських рішень моделей сучасного одягу. Подальші напрями досліджень можуть бути спрямовані на вивчення особливостей застосування у сфері індустрії моди агентів штучного інтелекту, заснованих на алгоритмах Генеративних Змагальних Мереж.
Посилання
Alvarez, G. (2024, October 21). Gartner Top 10 Strategic Technology Trends for 2025. Gartner. https://www.gartner.com/en/articles/top-technology-trends-2025 [in English].
Artificial intelligence in fashion design explained. (n.d.). Deepwear. Retrieved November 25, 2024, from https://deepwear.info/blog/artificial-intelligence-in-fashion-design-explained/ [in English].
Boiko, L., Boiko, O., & Hardabkhadze, I. (2024). Heneratyvnyi shtuchnyi intelekt u transformatsii kreatyvnykh industrii [Generative artificial intelligence in the transformation of creative industries]. Humanities Science Current Issues, 1(75), 28–34. https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-1-4 [in Ukrainian].
Centobelli, P., Abbate, S., Nadeem, S. P., & Garza-Reyes, J. A. (2022). Slowing the fast fashion industry: An all-round perspective. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100684. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100684 [in English].
Chakraborty, S., Hoque, S. M. A., & Kabir, S. M. F. (2020). Predicting fashion trend using runway images: Application of logistic regression in trend forecasting. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 13(3), 376–386. https://doi.org/10.1080/17543266.2020.1829096 [in English].
Chanel Haute Couture осінь-зима 2024/2025 [Chanel Haute Couture fall-winter 2024/2025] [Image]. (n.d.). Vogue. Retrieved December 3, 2024, from https://vogue.ua/index.php/collections/chanel-haute-couture-osin-zima-2024-2025-9010.html [in Ukrainian].
Cherniavskyi, V. H., Kuznetsova, I. O., Kara-Vasylieva, T. V., & Chehusova, Z. A. (2012). Syntez mystetstv [Synthesis of arts]. National Aviation University [in Ukrainian].
eburodunum. (2021, October 20). The Tree of Life, Stoclet Frieze. Gustav Klimt. c.1909 [Image]. In WikiArt. https://www.wikiart.org/en/gustav-klimt/the-tree-of-life-stoclet-frieze [in English].
Enjellina, Beyan, E. V. P., & Rossy, A. G. C. (2023). A review of AI Image Generator: Influences, challenges, and future prospects for architectural field. Journal of Artificial Intelligence in Architecture, 2(1), 53–65. https://doi.org/10.24002/jarina.v2i1.6662 [in English].
Gazzola, O., Grechi, D., Iliashenko, I., & Pezzetti, R. (2024). The evolution of digitainability in the fashion industry: A bibliometric analysis. Kybernetes, 53(13), 101--126. https://doi.org/10.1108/K-05-2024-1385 [in English].
Hardabkhadze, I. (2023). Synthesis of digital and humanitarian technologies in the problems of managing the fashion industry transformation processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3, 13(123), 19–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.281174 [in English].
Hardabkhadze, I., Bereznenko, S., Kyselova, K., Bilotska, L., & Vodzinska, O. (2023). Fashion industry: Exploring the stages of digitalization, innovative potential and prospects of transformation into an environmentally sustainable ecosystem. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1, 13(121), 86–101. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.273630 [in English].
Ideogram 2.0 AI generator. Unleash your creativity with Ideogram’s newest AI Text-to-Image Model. (n.d.). NightCafe Studio. Retrieved November 10, 2024, from https://creator.nightcafe.studio/ideogram-image-generator [in English].
Lu, S., Bigoulaeva, I., Sachdeva, R., Madabushi, H. T., & Gurevych, I. (2024, August 11–16). Are emergent abilities in large language models just in-context learning? In Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics [Conference proceedings] (Vol. 1, pp. 5098– 5139). Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/2024.acl-long.279 [in English].
Lyu, Y., Wang, X., Lin, R., & Wu, J. (2022). Communication in human–AI co-creation: Perceptual analysis of paintings generated by text-to-image system. Applied Sciences, 12(22), Article 11312. https://doi.org/10.3390/app122211312 [in English].
Ramos, L., Rivas-Echeverría, F., Pérez, A. G., & Casas, E. (2023). Artifcial intelligence and sustainability in the fashion industry: A review from 2010 to 2022. SN Applied Sciences, 5, Article 387. https://doi.org/10.1007/s42452-023-05587-2 [in English].
Rinaldi, R., & Bandinelli, R. (2017). Guest editorial. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 10(3), 253. https://doi.org/10.1080/17543266.2017.1386407 [in English].
Shah, V., & Agarwal, S. (2024). Technology innovation holds the key to victory for the fashion industry's bright future. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 5(5), 613–621. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.i5.2024.1964 [in English].
Silva, E. S., & Bonetti, F. (2021). Digital humans in fashion: Will consumers interact? Journal of Retailing and Consumer Services, 60, Article 102430. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102430 [in English].
United Nations. (2015, September 25). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development (Resolution A/RES/70/1). United Nations General Assembly. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N15/291/89/PDF/N1529189.pdf?OpenElement/ [in English].
Zhang, X., Le Normand, A., Yan, S., Wood, J., & Henninger, C. E. (2024). What is modular fashion: Towards a common definition. Resources, Conservation & Recycling, 204, Article 107495. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2024.107495 [in English].
Zhang, Y., & Liu, C. (2024). Unlocking the potential of artificial intelligence in fashion design and e-commerce applications: The case of Midjourney. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 19(1), 654–670. https://doi.org/10.3390/jtaer19010035 in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.