Автентика в об’єктах предметного дизайну на прикладі косівської мальованої кераміки як національної культурної спадщини
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334136Ключові слова:
дизайн, культурна спадщина, косівська мальована кераміка, формотворення, наслідування, етнодизайн, традиція, інновація, ідентичністьАнотація
Мета статті — дослідити особливості формотворчих пошуків дизайнерів у створенні виробів сучасного дизайну на базі національної культурної спадщини, зокрема мотивів косівської мальованої кераміки, а також формування й збереження етнічної ідентичності в співпраці майстра та дизайнера. Результати дослідження. У процесі досліджень було розглянуто та проаналізовано низку дизайнерських проєктів, колекцій, композицій, що базуються на автентичних джерелах культурної спадщини, проєктуються різними виражальними засобами й технологіями. Наголошено на колаборації майстер — дизайнер, на окремих явищах імітації дизайну, зокрема на прямому наслідуванні твору окремими брендами, що загалом спотворює термін «дизайн». Доведено, що важливим складником проєктування є збереження авторської ідентичності, яка не лише визначає оригінальність твору, а й сприяє розвитку культурного коду в сучасному мистецтві. Наукова новизна. Вперше комплексно досліджено формотворення в дизайні на прикладі окремої традиції культурної спадщини — косівської мальованої кераміки; проведено порівняльний аналіз у застосуванні різних виражальних засобів. Особливу увагу акцентовано на збереженні в дизайні авторської ідентичності як важливого складника проєктування. Висновки. За результатами досліджень можемо стверджувати, що дизайнерська практика у формотворенні сучасного предметного середовища в контексті «етно» є трендовим явищем, зокрема й використання дизайнерами мотивів косівської мальованої кераміки. Перспективним напрямом подальших досліджень є розширення тематики використання національної спадщини в дизайнерській практиці предметно-просторового середовища, оскільки суспільний інтерес до цього мистецького явища продовжує зростати.
Посилання
Afanasiev, Yu. (2019). Definitsiia etnodyzainu yak metodolohichna problema [Definition of ethnodesign as a methodological problem]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration] (Bk. 2, pp. 137–140). Poltava
V. G. Korolenko National Pedagogical University. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15182/1/30.pdf [in Ukrainian].
Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., & Stankevych, M. Ye. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied arts]. Svit [in Ukrainian].
Blahodiina initsiatyva "Vyshyta istoriia" [Charitable initiative "Embroidered History"]. (2024, February 24). Foberini. https://foberini.com/foberini-edition/blagodiinaa-initsiativa-vyshyta-istoriya [in Ukrainian].
Danylenko, V. Ya. (2006). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury XX stolittia (natsionalnyi ta hlobalnyi aspekty) [Design of Ukraine in the world context of artistic and design culture of the 20th century (National and global aspects)] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].
Danyshchuk, O. (2024, November 19). Hutsulskyi narodnyi odiah yak natsionalnyi faktor predmetnoho dyzainu Ukrainy (Na prykladi kushnirstva sela Kosmach) [Hutsul folk costumes as a national factor in the object design of Ukraine (On the example of furriery of the village of Kosmach)]. In M. Kuhutiak & I. Raikivskyi (Eds.), Hutsulshchyna: Istoriia, etnokultura, turyzm i okhorona pryrody, personalistyka [Hutsul region: History, ethnoculture, tourism and nature protection, personalistics] (pp. 137–148). Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni V. Stefanyka [in Ukrainian].
Grytsenko, U. (n.d.). Kosiv painted ceramic || Ukrainian traditions. Behance. Retrieved December 11, 2024, from https://www.behance.net/gallery/155021127/Kosiv-painted-ceramic-Ukrainian-traditions/modules/874715957 [in English].
Kafedra dekoratyvnoho mystetstva. (n.d.). Vatsyk Zoreslava Ivanivna, vykladach maisterni khudozhnoi keramiky. Kosivskyi derzhavnyi instytut dekoratyvnoho mystetstva [Vatsyk Zoreslava Ivanivna, teacher of the art ceramics workshop]. Retrieved December 1, 2024, from http://kipdm.lnam.edu.ua/kafedry/dekoratyvno-prykladnoho-mystetstva/vykladachi-kafedry/vatsik-zoreslava#gallery51e30f2f52-10 [in Ukrainian].
Keramika, tkatstvo i metal. Yak Kosivskyi instytut ponad 100 rokiv berezhe tradytsiini remesla [Ceramics, weaving and metal. How the Kosiv Institute has been preserving traditional crafts for over 100 years]. (2022, May 10). Reporter. https://report.if.ua/kultura/keramika-tkactvo-i-metal-yak-kosivskyj-instytut-ponad-100-rokiv-berezhe-tradycijni-remesla/ [in Ukrainian].
Khustka "Kosivska keramika" [Scarf "Kosivska ceramics"]. (n.d.). [Ne] khustka. Retrieved December 1, 2024, from https://is.gd/tS5olE [in Ukrainian].
Kolektsiia odiahu, nakhtnenna kosivskoiu keramikoiu. [Clothing collection inspired by Kosiv ceramics]. (n.d.). By Me. Retrieved December 1, 2024, from https://byme.ua/p/kolektsiia-odiagu-natkhnenna-kosivskoiu-kermamikoiu/?srsltid=AfmBOoozM17hCC05dp4yyAYEmVcLFN2qCC9iC_na-Ku_-EdmGJN3GPPl [in Ukrainian].
Kosiv, V. (2001). Natsionalni motyvy u hrafichnomu dyzaini: Postmodernistychnyi pidkhid [National motifs in graphic design: A postmodern approach]. Visnyk Lvivskoi akademii mystetstv, 12, 87–99 [in Ukrainian].
Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [Ukrainian Identity in Graphic Design 1945–1989]. Rodovid [in Ukrainian].
Kosivska malovana keramika: Intelektualna hra dlia ditei ta doroslykh [Kosiv painted ceramics: An Intellectual Game for Children and Adults] [Art Cards]. (2024). Dukh i Litera [in Ukrainian].
Kosivskyi muzei narodnoho mystetstva ta pobutu Hutsulshchyny. (2024, September 6). Kosivska keramika nadykhnula dyzaineriv brendu Emmelie Delage. Voseny u prodazhu ziavliatsia zhinochi shkiriani choboty- kovboiky z nezvychainym "kosivskym" dekorom. Tse bude [Kosiv ceramics inspired designers of the Emmelie Delage brand. Women's leather cowboy boots with an unusual "Kosiv" decor will go on sale in the fall. This will be] (V. Yaremyn, author of the post) [Post]. Facebook. https://is.gd/XoU69j [in Ukrainian].
Kyselova, N. M., & Popenko, N. M. (Comp.). (1979). Khudozhni promysly Ukrainy [Arts and crafts of Ukraine] [Album] (I. Kropyvnytskyi, Photo). Mystetstvo [in Ukrainian].
Mykhailenko, V. Ye., & Yakovliev, M. I. (2014). Osnovy kompozytsii: Heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia [Fundamentals of Composition: Geometric Aspects of Artistic Forming]. Karavela [in Ukrainian].
Nabir Hutsuliia [Hutsuliia Set]. (n.d.). Dodo Socks. Retrieved December 1, 2024, from https://dodosocks.com/shop/hutsulia/ [in Ukrainian].
Novyi pohliad na kosivsku keramiku v kolektsii My & My [Anew look at Kosiv ceramics in the My & My collection]. (2023, August 29). Vogue. https://vogue.ua/article/fashion/brend/noviy-poglyad-na-kosivsku-keramiku-u-kolekciji-my-my-53303.html [in Ukrainian].
Pavliuk, S. (Ed.). (2008). Etnohrafichni motyvy u tvorchosti Zenoviia Ketsala [Ethnographic motifs in the work of Zenovii Ketsalo]. Afisha [in Ukrainian].
Shezlonh. Estetyka kosivskoho ornamentu [Chaise longue. Aesthetics of Kosiv ornament]. (n.d.). Woodman. Retrieved December 11, 2024, from https://woodman.ua/products/shezlonh-estetyka-kosivskoho-ornamentu-bukovyy?_pos=1&_psq=kosivska&_ss=e&_v=1.0 [in Ukrainian].
Stankevych, M. (2012). Protodyzain, kontseptsii i morfolohiia dyzainu [Protodesign, concepts and morphology of design]. In M. I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the 20th century] (pp. 122–131). Feniks [in Ukrainian].
Syvash, I. O. (2019). Mystetstvo etnodyzainu v khudozhnii kulturi Ukrainy XX – pochatku XXI st. [The art of ethnodesign in the artistic culture of Ukraine of the 20th – early 21st centuries] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management]. http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2303 [in Ukrainian].
Trehub, N. (2024). Svitlovyi dyzain u formuvanni arkhitekturno-landshaftnoho seredovyshcha innovatsiinykh parkiv [Lighting design in forming the architectural and landscape environment of innovation parks]. Current Issues of the Humanities, 76(2), 87–92. https://doi.org/10.24919/2308-4863/76-2-15 [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].
Uspishni ta nezalezhni by Foberini: Olha Rudnieva [Successful and independent by Foberini: Olga Rudnieva]. (2024, August 23). Foberini. https://foberini.com/uspishni-ta-nezalezhni-by-foberini-olga-rudnyeva [in Ukrainian].
Volynska, O. (2024). Etnodyzain Halychyny pochatku XX stolittia [Ethno-design of Galicia at the beginning of the 20th century]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 7(2), 379–388. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315475 [in Ukrainian].
ZAXID.NET. (2018, January 17). U lvivskoi dyzainerky Anastasii Vasylyk siuzhety z hutsulskykh kakhliv – na odiazi [Lviv designer Anastasia Vasylyk has Hutsul tiles on clothes] [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3EAgfqX77bM [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.