Автентика в об’єктах предметного дизайну на прикладі косівської мальованої кераміки як національної культурної спадщини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334136

Ключові слова:

дизайн, культурна спадщина, косівська мальована кераміка, формотворення, наслідування, етнодизайн, традиція, інновація, ідентичність

Анотація

Мета статті — дослідити особливості формотворчих пошуків дизайнерів у створенні виробів сучасного дизайну на базі національної культурної спадщини, зокрема мотивів косівської мальованої кераміки, а також формування й збереження етнічної ідентичності в співпраці майстра та дизайнера. Результати дослідження. У процесі досліджень було розглянуто та проаналізовано низку дизайнерських проєктів, колекцій, композицій, що базуються на автентичних джерелах культурної спадщини, проєктуються різними виражальними засобами й технологіями. Наголошено на колаборації майстер — дизайнер, на окремих явищах імітації дизайну, зокрема на прямому наслідуванні твору окремими брендами, що загалом спотворює термін «дизайн». Доведено, що важливим складником проєктування є збереження авторської ідентичності, яка не лише визначає оригінальність твору, а й сприяє розвитку культурного коду в сучасному мистецтві. Наукова новизна. Вперше комплексно досліджено формотворення в дизайні на прикладі окремої традиції культурної спадщини — косівської мальованої кераміки; проведено порівняльний аналіз у застосуванні різних виражальних засобів. Особливу увагу акцентовано на збереженні в дизайні авторської ідентичності як важливого складника проєктування. Висновки. За результатами досліджень можемо стверджувати, що дизайнерська практика у формотворенні сучасного предметного середовища в контексті «етно» є трендовим явищем, зокрема й використання дизайнерами мотивів косівської мальованої кераміки. Перспективним напрямом подальших досліджень є розширення тематики використання національної спадщини в дизайнерській практиці предметно-просторового середовища, оскільки суспільний інтерес до цього мистецького явища продовжує зростати.

Біографія автора

Олег Данищук, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

Аспірант

Посилання

Afanasiev, Yu. (2019). Definitsiia etnodyzainu yak metodolohichna problema [Definition of ethnodesign as a methodological problem]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration] (Bk. 2, pp. 137–140). Poltava

V. G. Korolenko National Pedagogical University. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15182/1/30.pdf [in Ukrainian].

Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., & Stankevych, M. Ye. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied arts]. Svit [in Ukrainian].

Blahodiina initsiatyva "Vyshyta istoriia" [Charitable initiative "Embroidered History"]. (2024, February 24). Foberini. https://foberini.com/foberini-edition/blagodiinaa-initsiativa-vyshyta-istoriya [in Ukrainian].

Danylenko, V. Ya. (2006). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury XX stolittia (natsionalnyi ta hlobalnyi aspekty) [Design of Ukraine in the world context of artistic and design culture of the 20th century (National and global aspects)] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].

Danyshchuk, O. (2024, November 19). Hutsulskyi narodnyi odiah yak natsionalnyi faktor predmetnoho dyzainu Ukrainy (Na prykladi kushnirstva sela Kosmach) [Hutsul folk costumes as a national factor in the object design of Ukraine (On the example of furriery of the village of Kosmach)]. In M. Kuhutiak & I. Raikivskyi (Eds.), Hutsulshchyna: Istoriia, etnokultura, turyzm i okhorona pryrody, personalistyka [Hutsul region: History, ethnoculture, tourism and nature protection, personalistics] (pp. 137–148). Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni V. Stefanyka [in Ukrainian].

Grytsenko, U. (n.d.). Kosiv painted ceramic || Ukrainian traditions. Behance. Retrieved December 11, 2024, from https://www.behance.net/gallery/155021127/Kosiv-painted-ceramic-Ukrainian-traditions/modules/874715957 [in English].

Kafedra dekoratyvnoho mystetstva. (n.d.). Vatsyk Zoreslava Ivanivna, vykladach maisterni khudozhnoi keramiky. Kosivskyi derzhavnyi instytut dekoratyvnoho mystetstva [Vatsyk Zoreslava Ivanivna, teacher of the art ceramics workshop]. Retrieved December 1, 2024, from http://kipdm.lnam.edu.ua/kafedry/dekoratyvno-prykladnoho-mystetstva/vykladachi-kafedry/vatsik-zoreslava#gallery51e30f2f52-10 [in Ukrainian].

Keramika, tkatstvo i metal. Yak Kosivskyi instytut ponad 100 rokiv berezhe tradytsiini remesla [Ceramics, weaving and metal. How the Kosiv Institute has been preserving traditional crafts for over 100 years]. (2022, May 10). Reporter. https://report.if.ua/kultura/keramika-tkactvo-i-metal-yak-kosivskyj-instytut-ponad-100-rokiv-berezhe-tradycijni-remesla/ [in Ukrainian].

Khustka "Kosivska keramika" [Scarf "Kosivska ceramics"]. (n.d.). [Ne] khustka. Retrieved December 1, 2024, from https://is.gd/tS5olE [in Ukrainian].

Kolektsiia odiahu, nakhtnenna kosivskoiu keramikoiu. [Clothing collection inspired by Kosiv ceramics]. (n.d.). By Me. Retrieved December 1, 2024, from https://byme.ua/p/kolektsiia-odiagu-natkhnenna-kosivskoiu-kermamikoiu/?srsltid=AfmBOoozM17hCC05dp4yyAYEmVcLFN2qCC9iC_na-Ku_-EdmGJN3GPPl [in Ukrainian].

Kosiv, V. (2001). Natsionalni motyvy u hrafichnomu dyzaini: Postmodernistychnyi pidkhid [National motifs in graphic design: A postmodern approach]. Visnyk Lvivskoi akademii mystetstv, 12, 87–99 [in Ukrainian].

Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [Ukrainian Identity in Graphic Design 1945–1989]. Rodovid [in Ukrainian].

Kosivska malovana keramika: Intelektualna hra dlia ditei ta doroslykh [Kosiv painted ceramics: An Intellectual Game for Children and Adults] [Art Cards]. (2024). Dukh i Litera [in Ukrainian].

Kosivskyi muzei narodnoho mystetstva ta pobutu Hutsulshchyny. (2024, September 6). Kosivska keramika nadykhnula dyzaineriv brendu Emmelie Delage. Voseny u prodazhu ziavliatsia zhinochi shkiriani choboty- kovboiky z nezvychainym "kosivskym" dekorom. Tse bude [Kosiv ceramics inspired designers of the Emmelie Delage brand. Women's leather cowboy boots with an unusual "Kosiv" decor will go on sale in the fall. This will be] (V. Yaremyn, author of the post) [Post]. Facebook. https://is.gd/XoU69j [in Ukrainian].

Kyselova, N. M., & Popenko, N. M. (Comp.). (1979). Khudozhni promysly Ukrainy [Arts and crafts of Ukraine] [Album] (I. Kropyvnytskyi, Photo). Mystetstvo [in Ukrainian].

Mykhailenko, V. Ye., & Yakovliev, M. I. (2014). Osnovy kompozytsii: Heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia [Fundamentals of Composition: Geometric Aspects of Artistic Forming]. Karavela [in Ukrainian].

Nabir Hutsuliia [Hutsuliia Set]. (n.d.). Dodo Socks. Retrieved December 1, 2024, from https://dodosocks.com/shop/hutsulia/ [in Ukrainian].

Novyi pohliad na kosivsku keramiku v kolektsii My & My [Anew look at Kosiv ceramics in the My & My collection]. (2023, August 29). Vogue. https://vogue.ua/article/fashion/brend/noviy-poglyad-na-kosivsku-keramiku-u-kolekciji-my-my-53303.html [in Ukrainian].

Pavliuk, S. (Ed.). (2008). Etnohrafichni motyvy u tvorchosti Zenoviia Ketsala [Ethnographic motifs in the work of Zenovii Ketsalo]. Afisha [in Ukrainian].

Shezlonh. Estetyka kosivskoho ornamentu [Chaise longue. Aesthetics of Kosiv ornament]. (n.d.). Woodman. Retrieved December 11, 2024, from https://woodman.ua/products/shezlonh-estetyka-kosivskoho-ornamentu-bukovyy?_pos=1&_psq=kosivska&_ss=e&_v=1.0 [in Ukrainian].

Stankevych, M. (2012). Protodyzain, kontseptsii i morfolohiia dyzainu [Protodesign, concepts and morphology of design]. In M. I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the 20th century] (pp. 122–131). Feniks [in Ukrainian].

Syvash, I. O. (2019). Mystetstvo etnodyzainu v khudozhnii kulturi Ukrainy XX – pochatku XXI st. [The art of ethnodesign in the artistic culture of Ukraine of the 20th – early 21st centuries] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management]. http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2303 [in Ukrainian].

Trehub, N. (2024). Svitlovyi dyzain u formuvanni arkhitekturno-landshaftnoho seredovyshcha innovatsiinykh parkiv [Lighting design in forming the architectural and landscape environment of innovation parks]. Current Issues of the Humanities, 76(2), 87–92. https://doi.org/10.24919/2308-4863/76-2-15 [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].

Uspishni ta nezalezhni by Foberini: Olha Rudnieva [Successful and independent by Foberini: Olga Rudnieva]. (2024, August 23). Foberini. https://foberini.com/uspishni-ta-nezalezhni-by-foberini-olga-rudnyeva [in Ukrainian].

Volynska, O. (2024). Etnodyzain Halychyny pochatku XX stolittia [Ethno-design of Galicia at the beginning of the 20th century]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 7(2), 379–388. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315475 [in Ukrainian].

ZAXID.NET. (2018, January 17). U lvivskoi dyzainerky Anastasii Vasylyk siuzhety z hutsulskykh kakhliv – na odiazi [Lviv designer Anastasia Vasylyk has Hutsul tiles on clothes] [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3EAgfqX77bM [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Данищук, О. (2025). Автентика в об’єктах предметного дизайну на прикладі косівської мальованої кераміки як національної культурної спадщини. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 158–171. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334136

Номер

Розділ

ДИЗАЙН