Синергія художньо-композиційних прийомів в основі парфумерного дизайну

(на прикладі форми, кольору, аромату)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334141

Ключові слова:

парфумерний дизайн, парфуми, синестезія, ольфакторний, аромати, художньо-композиційні прийоми

Анотація

Мета статті полягає в теоретичному й емпіричному обґрунтуванні симбіотичного та синестезійного потенціалу композиційних складників, зокрема форми, кольору й аромату, в парфумерному дизайні. Джерельну базу становлять дизайн-проєкти флаконів для парфумів відомих світових брендів. Результати дослідження. Обґрунтовано роль і місце дизайну флаконів парфумів в інноваційному адаптуванні до динамічних тенденцій парфумерної галузі, значення якого виходить за межі чистої естетики, слугуючи потужним інструментом для передачі цінностей бренду, унікальності та витонченості аромату, впливу на вибір і прихильність споживачів, окреслення суспільних тенденцій. Визначено передумови та чинники впливу на розвиток парфумерного дизайну; основні етапи створення унікального дизайн-продукту (флакона для парфумів), що втілює суть бренду, посилює загальний сенсорний досвід, справляючи незабутнє враження на споживачів і зміцнюючи ідентичність бренду в конкурентному світі парфумерії. Наукова новизна полягає в упорядкуванні та систематизації прикладів оригінального за художньо-композиційним рішенням парфумерного дизайну відомих світових брендів. На основі комплексного підходу проведено ретроспективний структурно-семантичний аналіз візуальних засобів і стилістичних тенденцій у дизайні парфумерних брендів Thierry Mugler і Map of the Heart на різних етапах їх розвитку; визначено особливості прояву синергії й синестезії візуальних й ольфакторних складників як естетичних показників якості дизайну досліджуваних парфумів в естетично значущому змісті (художня виразність) і цілісності композиційно-пластичного рішення. Висновки. Виявлено особливості художньої образності відомих брендових парфумів Thierry Mugler й Map of the Heart на різних етапах розвитку, а саме: художня естетизація, декоративність, вишуканість, оригінальність, різноманітність колірної гами, форми й оптимального композиційного рішення.

Біографія автора

Олена Костюченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор психологічних наук, професор

Посилання

Angel Fantasm Mugler dlia zhinok [Angel Fantasm Mugler for women]. (n.d.). Fragrantica. Retrieved November 5, 2024, from https://www.fragrantica.ua/perfumes/Mugler/Angel-Fantasm-91916.html [in Ukrainian].

Artemieva, I. S. (2023). Osnovy kompozytsii v dyzaini [Fundamentals of composition in design]. Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].

Avdieieva, O. Yu., & Porkhun, L. V. (2022). Vyznachennia spozhyvchykh vlastyvostei parfumernykh zasobiv [Determination of consumer properties of perfumes]. In Modern scientific research: Achievements, innovations and development prospects [Conference proceedings] (pp. 160–162). MDPC Publishing [in Ukrainian].

Barnett, K. J., & Newell, F. N. (2008). Synaesthesia is associated with enhanced, self-rated visual imagery. Consciousness and Cognition, 17(3), 1032–1039. https://doi.org/10.1016/j.concog.2007.05.011 [in English].

Bohuslavets, K. D., & Chebotarova, I. B. (2014). Doslidzhennia vplyvu koloru na kupivelnu spromozhnist tovariv [Investigation of the influence of color on the purchasing power of goods]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4–5, 4–12 [in Ukrainian].

Chiou, R., Stelter, M., & Rich, A. N. (2013). Beyond colour perception: Auditory-visual synaesthesia induces experiences of geometric objects in specific locations. Cortex, 49(6), 1750–1763. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2012.04.006 [in English].

Cytowic, R. E. (2018). Synesthesia. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/10568.001.0001 [in English].

Delacourte, S. (n.d.). Histoire Du Parfum. Pt. 3: La naissance de la parfumerie moderne (1880– ) [History of perfume. Pt. 3: The birth of modern perfumery (1880– )]. Le blog parfum de Sylvaine Delacourte. Retrieved November 5, 2024, from https://cutt.ly/6CKDmpw [in French].

Dyzain flakona dukhiv: Vyrishalnyi element brendynhu aromativ [Design of a perfume bottle: A decisive element of fragrance branding]. (2023, August 14). Jarsking Packaging. https://is.gd/ZvLTMx [in Ukrainian].

Exploring the Top 10 famous shapes of custom perfume bottles. (n.d.). Uzone Packaging. Retrieved December 15, 2024, from https://www.uzonepackaging.com/top-10-famous-shapes-of-custom-perfume-bottles.html [in English].

Feydeau, E. (2019). La Grande Histoire du parfum [The Great History of perfume]. Larousse [in French].

Gauthier, M. B. (2011). Parfums mythiques [Legendary perfumes]. La Martinière [in French].

Ghozland, F., & Fernandez, X. (2011). L’herbier parfumé: Histoires humaines des plantes à parfum [The scented herbarium: Human stories of perfume plants]. Plume de carotte [in French].

Grasse, M.-C., de Feydeau, E., & Ghozland, F. (2022). Le parfum: l’un ses sens, XXe –XXIe siècles [Perfume: One of its senses, 20th–21st centuries]. Aubéron [in French].

Grossenbacher, P. G., & Lovelace, C. T. (2001). Mechanisms of synesthesia: Cognitive and physiological constraints. Trends in Cognitive Sciences, 5(1), 36–41. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01571-0 [in English].

Guérer, A. (2017, August 11). Histoire des gestes du parfum [History of perfume gestures]. Memento. http://www.diptyqueparis-memento.com/fr/histoire-gestes-parfum/ [in French].

Hanotska, O. V. (2007). Evoliutsiia ekskliuzyvnykh parfumernykh flakoniv [Evolution of exclusive bottles of perfume]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 5, 14–22 [in Ukrainian].

Howard, J., Plailly, J., Grüschow, M., Haynes, J.-D., & Gottfried, J. A. (2009). Odor quality coding and categorization in human posterior piriform cortex. Nature Neuroscience, 12(7), 932–938. https://doi.org/10.1038/nn.2324 [in English].

Hryhorian, M., Holovchanska, Ye., & Musiienko, V. (2021, May 31). Tendentsii v dyzain-pakuvanni kosmetychnoi produktsii [Trends in the design packaging of cosmetic products]. In S. M. Kykot & I. V. Haidaienko (Comps.), Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii [Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization] [Conference proceedings] (Iss. 71, pp. 138–140). Universytet Hryhoriia Skovorody v Pereiaslavi. https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/2924/Perejaslav_tezy.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=139 [in Ukrainian].

Ishchenko, O. M. (2021). Olfaktorna informatsiinist v komunikatyvnomu poli [Olfactory informativeness in the communicative field]. Scientific Notes of the International Humanitarian University, 34, 156–162 [in Ukrainian].

Ivanova, L. O., Sharakhmatova, T. Ye., & Ivanenko, Ye. V. (2018). Innovatsiini tekhnolohii i dyzain parfumerno- kosmetychnykh produktiv [Innovative technologies and design of perfumery and cosmetic products]. Ternopilskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet imeni Ivana Puliuia [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2017). Vizualizovana obiektyvatsiia dyzainerskoho svitospryimannia u dyzain-produkti [Visualized objectification of the designer’s worldview in the design product]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 37, 292–303. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155654 [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2022). Symbioz vizualnoi ta olfaktornoi pertseptsii v osnovi parfumernoho dyzainu (na prykladi parfumernoho Domu GUERLAIN) [Symbiosis of visual and olfactory perception as the basis of perfumery design (on the example of the GUERLAIN Perfume House)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 148–162. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269630 [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2023, December 8). Psykholohichna rol odoratyvnoi skladovoi svitospryimannia u zhyttiediialnosti suchasnyka [Psychological role of the narrative component of world perception in the life of a contemporary]. In Psykholohiia svidomosti: Teoriia i praktyka naukovykh doslidzhen [Psychology of consciousness: Theory and practice of scientific research] [Conference proceedings] (pp. 93–97). Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-23 [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2024, July 1 – August 11). Dyzain- myslennia v osnovi rozvytku konkurentospromozhnoho menedzhera [Design thinking as the basis of the development of a competitive manager]. In Dyzain- myslennia v osvitnii diialnosti [Design thinking in educational activities] (pp. 18–21). Liha-Pres [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O., & Mykhailova, R. (2022). Stratehii koloru v suchasnomu brend-dyzaini [Colour strategies in modern brand design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 227–242. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266909 [in Ukrainian].

Loriot, T.-M. (2019). Thierry Mugler: Couturissime. Phaidon Press [in English].

Map of the Heart. (n.d.). The Perfume Society. Retrieved December 15, 2024, from https://perfumesociety.org/perfume-house/map-of-the-heart/ [in English].

Mierienkov, H. A., & Kostiuk, I. M. (2024). Psykholohiia dyzainu v marketynhu: Vplyv upakovky na psykholohichnyi stan spozhyvacha ta protses pryiniattia rishennia pry vybori tovaru [The psychology of design in marketing: The impact of packaging on consumer psychological state and the decision-making process in product selection]. Bulletin of Science and Education, 11(29), 1374–1390. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-11(29)-1374-1390 [in Ukrainian].

Nadobenko, K. (2011, December 20). Plattia dlia parfumiv [Dresses for perfumes]. Cosmohit.ua. https://ua.cosmohit.ua/article/101 [in Ukrainian].

Nightingale, S. (n.d.). Map of the Heart, the niche house pulling at our heart strings. The Perfume Society. Retrieved December 15, 2024, from https://perfumesociety.org/map-of-the-heart-the-niche-house-pulling-at-our-heart-strings/ [in English].

Ostrom, L. (2016). Perfume: A century of scents. Pegasus Books [in English].

Pekić, S. (2023). Mugler Angel Elixir. Novi aromaty [Mugler Angel Elixir. New fragrances]. Fragrantica. https://www.fragrantica.ua/news/Mugler-Angel-Elixir-4323.html [in Ukrainian].

Ramachandran, V. S., & Hubbard, E. M. (2001). Synaesthesia – A window into perception, thought and language. Journal of Consciousness Studies, 8(12), 3–34 [in English].

Riccò, D. (2023). Synesthesia and design. Beyond the visual. Venice Design Week. https://www.venicedesignweek.com/synesthesia-design-beyond-visual/ [in English].

Runzhi, W., & Hanotska, O. (2024). Perspektyvy rozvytku dyzainu artpakuvannia [Prospects for the art packaging design development]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 7(2), 303–320. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315466 [in Ukrainian].

Shanahan, L. K., Bhutani, S., & Kahnt, T. (2021). Olfactory perceptual decision-making is biased by motivational state. PLOS Biology, 19(8). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3001374 [in English].

Shcho treba znaty pro aromat Angel Thierry Mugler, yakyi zminyv biuti-industriiu nazavzhdy [What you need to know about Thierry Mugler's Angel fragrance, which changed the beauty industry forever]. (2022, January 24). VOGUE. https://vogue.ua/article/beauty/parfyum/chto-nuzhno-znat-ob-aromate-angel-thierry-mugler-izmenivshem-byuti-industriyu-navsegda-22007.html [in Ukrainian].

The art of perfume bottle design: A deep dive into customization trends. (2025). Uzone Packaging. https://www.uzonepackaging.com/the-art-of-perfume-bottle-design.html [in English].

The iconic Angel perfume by Thierry Mugler. (2024, November 6). La French Touch. https://www.la-frenchtouch.fr/en/iconic-angel-perfume-by-thierry-mugler/ [in English].

Thierry Mugler Aura Mugler Refillable Eau de Parfum parfumovana voda 90 ml [Thierry Mugler Aura Mugler Refillable Eau de Parfum 90 ml]. (n.d.). VIP-Parfum. Retrieved December 15, 2024, from https://vip-parfum.net/ua/p1790881386-thierry-mugler-aura.html [in Ukrainian].

Thierry Mugler fragrance projects. (n.d.). Behance. Retrieved December 15, 2024, from https://www.behance.net/search/projects/thierry%20mugler%20fragrance [in English].

Thierry Mugler, Couturissime du 30 septembre 2021 au 24 avril 2022 [Thierry Mugler, Couturissime from September 30, 2021 to April 24, 2022]. (n.d.). Madparis. Retrieved December 15, 2024, from https://madparis.fr/couturissime [in French].

Turin, L., & Sanchez, T. (2009). Perfumes: The A-Z guide. Profile Books [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Костюченко, О. (2025). Синергія художньо-композиційних прийомів в основі парфумерного дизайну: (на прикладі форми, кольору, аромату). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 172–185. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334141

Номер

Розділ

ДИЗАЙН