Синергія художньо-композиційних прийомів в основі парфумерного дизайну
(на прикладі форми, кольору, аромату)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334141Ключові слова:
парфумерний дизайн, парфуми, синестезія, ольфакторний, аромати, художньо-композиційні прийомиАнотація
Мета статті полягає в теоретичному й емпіричному обґрунтуванні симбіотичного та синестезійного потенціалу композиційних складників, зокрема форми, кольору й аромату, в парфумерному дизайні. Джерельну базу становлять дизайн-проєкти флаконів для парфумів відомих світових брендів. Результати дослідження. Обґрунтовано роль і місце дизайну флаконів парфумів в інноваційному адаптуванні до динамічних тенденцій парфумерної галузі, значення якого виходить за межі чистої естетики, слугуючи потужним інструментом для передачі цінностей бренду, унікальності та витонченості аромату, впливу на вибір і прихильність споживачів, окреслення суспільних тенденцій. Визначено передумови та чинники впливу на розвиток парфумерного дизайну; основні етапи створення унікального дизайн-продукту (флакона для парфумів), що втілює суть бренду, посилює загальний сенсорний досвід, справляючи незабутнє враження на споживачів і зміцнюючи ідентичність бренду в конкурентному світі парфумерії. Наукова новизна полягає в упорядкуванні та систематизації прикладів оригінального за художньо-композиційним рішенням парфумерного дизайну відомих світових брендів. На основі комплексного підходу проведено ретроспективний структурно-семантичний аналіз візуальних засобів і стилістичних тенденцій у дизайні парфумерних брендів Thierry Mugler і Map of the Heart на різних етапах їх розвитку; визначено особливості прояву синергії й синестезії візуальних й ольфакторних складників як естетичних показників якості дизайну досліджуваних парфумів в естетично значущому змісті (художня виразність) і цілісності композиційно-пластичного рішення. Висновки. Виявлено особливості художньої образності відомих брендових парфумів Thierry Mugler й Map of the Heart на різних етапах розвитку, а саме: художня естетизація, декоративність, вишуканість, оригінальність, різноманітність колірної гами, форми й оптимального композиційного рішення.
Посилання
Angel Fantasm Mugler dlia zhinok [Angel Fantasm Mugler for women]. (n.d.). Fragrantica. Retrieved November 5, 2024, from https://www.fragrantica.ua/perfumes/Mugler/Angel-Fantasm-91916.html [in Ukrainian].
Artemieva, I. S. (2023). Osnovy kompozytsii v dyzaini [Fundamentals of composition in design]. Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].
Avdieieva, O. Yu., & Porkhun, L. V. (2022). Vyznachennia spozhyvchykh vlastyvostei parfumernykh zasobiv [Determination of consumer properties of perfumes]. In Modern scientific research: Achievements, innovations and development prospects [Conference proceedings] (pp. 160–162). MDPC Publishing [in Ukrainian].
Barnett, K. J., & Newell, F. N. (2008). Synaesthesia is associated with enhanced, self-rated visual imagery. Consciousness and Cognition, 17(3), 1032–1039. https://doi.org/10.1016/j.concog.2007.05.011 [in English].
Bohuslavets, K. D., & Chebotarova, I. B. (2014). Doslidzhennia vplyvu koloru na kupivelnu spromozhnist tovariv [Investigation of the influence of color on the purchasing power of goods]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4–5, 4–12 [in Ukrainian].
Chiou, R., Stelter, M., & Rich, A. N. (2013). Beyond colour perception: Auditory-visual synaesthesia induces experiences of geometric objects in specific locations. Cortex, 49(6), 1750–1763. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2012.04.006 [in English].
Cytowic, R. E. (2018). Synesthesia. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/10568.001.0001 [in English].
Delacourte, S. (n.d.). Histoire Du Parfum. Pt. 3: La naissance de la parfumerie moderne (1880– ) [History of perfume. Pt. 3: The birth of modern perfumery (1880– )]. Le blog parfum de Sylvaine Delacourte. Retrieved November 5, 2024, from https://cutt.ly/6CKDmpw [in French].
Dyzain flakona dukhiv: Vyrishalnyi element brendynhu aromativ [Design of a perfume bottle: A decisive element of fragrance branding]. (2023, August 14). Jarsking Packaging. https://is.gd/ZvLTMx [in Ukrainian].
Exploring the Top 10 famous shapes of custom perfume bottles. (n.d.). Uzone Packaging. Retrieved December 15, 2024, from https://www.uzonepackaging.com/top-10-famous-shapes-of-custom-perfume-bottles.html [in English].
Feydeau, E. (2019). La Grande Histoire du parfum [The Great History of perfume]. Larousse [in French].
Gauthier, M. B. (2011). Parfums mythiques [Legendary perfumes]. La Martinière [in French].
Ghozland, F., & Fernandez, X. (2011). L’herbier parfumé: Histoires humaines des plantes à parfum [The scented herbarium: Human stories of perfume plants]. Plume de carotte [in French].
Grasse, M.-C., de Feydeau, E., & Ghozland, F. (2022). Le parfum: l’un ses sens, XXe –XXIe siècles [Perfume: One of its senses, 20th–21st centuries]. Aubéron [in French].
Grossenbacher, P. G., & Lovelace, C. T. (2001). Mechanisms of synesthesia: Cognitive and physiological constraints. Trends in Cognitive Sciences, 5(1), 36–41. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01571-0 [in English].
Guérer, A. (2017, August 11). Histoire des gestes du parfum [History of perfume gestures]. Memento. http://www.diptyqueparis-memento.com/fr/histoire-gestes-parfum/ [in French].
Hanotska, O. V. (2007). Evoliutsiia ekskliuzyvnykh parfumernykh flakoniv [Evolution of exclusive bottles of perfume]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 5, 14–22 [in Ukrainian].
Howard, J., Plailly, J., Grüschow, M., Haynes, J.-D., & Gottfried, J. A. (2009). Odor quality coding and categorization in human posterior piriform cortex. Nature Neuroscience, 12(7), 932–938. https://doi.org/10.1038/nn.2324 [in English].
Hryhorian, M., Holovchanska, Ye., & Musiienko, V. (2021, May 31). Tendentsii v dyzain-pakuvanni kosmetychnoi produktsii [Trends in the design packaging of cosmetic products]. In S. M. Kykot & I. V. Haidaienko (Comps.), Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii [Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization] [Conference proceedings] (Iss. 71, pp. 138–140). Universytet Hryhoriia Skovorody v Pereiaslavi. https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/2924/Perejaslav_tezy.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=139 [in Ukrainian].
Ishchenko, O. M. (2021). Olfaktorna informatsiinist v komunikatyvnomu poli [Olfactory informativeness in the communicative field]. Scientific Notes of the International Humanitarian University, 34, 156–162 [in Ukrainian].
Ivanova, L. O., Sharakhmatova, T. Ye., & Ivanenko, Ye. V. (2018). Innovatsiini tekhnolohii i dyzain parfumerno- kosmetychnykh produktiv [Innovative technologies and design of perfumery and cosmetic products]. Ternopilskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet imeni Ivana Puliuia [in Ukrainian].
Kostiuchenko, O. V. (2017). Vizualizovana obiektyvatsiia dyzainerskoho svitospryimannia u dyzain-produkti [Visualized objectification of the designer’s worldview in the design product]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 37, 292–303. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155654 [in Ukrainian].
Kostiuchenko, O. V. (2022). Symbioz vizualnoi ta olfaktornoi pertseptsii v osnovi parfumernoho dyzainu (na prykladi parfumernoho Domu GUERLAIN) [Symbiosis of visual and olfactory perception as the basis of perfumery design (on the example of the GUERLAIN Perfume House)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 148–162. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269630 [in Ukrainian].
Kostiuchenko, O. V. (2023, December 8). Psykholohichna rol odoratyvnoi skladovoi svitospryimannia u zhyttiediialnosti suchasnyka [Psychological role of the narrative component of world perception in the life of a contemporary]. In Psykholohiia svidomosti: Teoriia i praktyka naukovykh doslidzhen [Psychology of consciousness: Theory and practice of scientific research] [Conference proceedings] (pp. 93–97). Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-23 [in Ukrainian].
Kostiuchenko, O. V. (2024, July 1 – August 11). Dyzain- myslennia v osnovi rozvytku konkurentospromozhnoho menedzhera [Design thinking as the basis of the development of a competitive manager]. In Dyzain- myslennia v osvitnii diialnosti [Design thinking in educational activities] (pp. 18–21). Liha-Pres [in Ukrainian].
Kostiuchenko, O., & Mykhailova, R. (2022). Stratehii koloru v suchasnomu brend-dyzaini [Colour strategies in modern brand design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 227–242. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266909 [in Ukrainian].
Loriot, T.-M. (2019). Thierry Mugler: Couturissime. Phaidon Press [in English].
Map of the Heart. (n.d.). The Perfume Society. Retrieved December 15, 2024, from https://perfumesociety.org/perfume-house/map-of-the-heart/ [in English].
Mierienkov, H. A., & Kostiuk, I. M. (2024). Psykholohiia dyzainu v marketynhu: Vplyv upakovky na psykholohichnyi stan spozhyvacha ta protses pryiniattia rishennia pry vybori tovaru [The psychology of design in marketing: The impact of packaging on consumer psychological state and the decision-making process in product selection]. Bulletin of Science and Education, 11(29), 1374–1390. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-11(29)-1374-1390 [in Ukrainian].
Nadobenko, K. (2011, December 20). Plattia dlia parfumiv [Dresses for perfumes]. Cosmohit.ua. https://ua.cosmohit.ua/article/101 [in Ukrainian].
Nightingale, S. (n.d.). Map of the Heart, the niche house pulling at our heart strings. The Perfume Society. Retrieved December 15, 2024, from https://perfumesociety.org/map-of-the-heart-the-niche-house-pulling-at-our-heart-strings/ [in English].
Ostrom, L. (2016). Perfume: A century of scents. Pegasus Books [in English].
Pekić, S. (2023). Mugler Angel Elixir. Novi aromaty [Mugler Angel Elixir. New fragrances]. Fragrantica. https://www.fragrantica.ua/news/Mugler-Angel-Elixir-4323.html [in Ukrainian].
Ramachandran, V. S., & Hubbard, E. M. (2001). Synaesthesia – A window into perception, thought and language. Journal of Consciousness Studies, 8(12), 3–34 [in English].
Riccò, D. (2023). Synesthesia and design. Beyond the visual. Venice Design Week. https://www.venicedesignweek.com/synesthesia-design-beyond-visual/ [in English].
Runzhi, W., & Hanotska, O. (2024). Perspektyvy rozvytku dyzainu artpakuvannia [Prospects for the art packaging design development]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 7(2), 303–320. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315466 [in Ukrainian].
Shanahan, L. K., Bhutani, S., & Kahnt, T. (2021). Olfactory perceptual decision-making is biased by motivational state. PLOS Biology, 19(8). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3001374 [in English].
Shcho treba znaty pro aromat Angel Thierry Mugler, yakyi zminyv biuti-industriiu nazavzhdy [What you need to know about Thierry Mugler's Angel fragrance, which changed the beauty industry forever]. (2022, January 24). VOGUE. https://vogue.ua/article/beauty/parfyum/chto-nuzhno-znat-ob-aromate-angel-thierry-mugler-izmenivshem-byuti-industriyu-navsegda-22007.html [in Ukrainian].
The art of perfume bottle design: A deep dive into customization trends. (2025). Uzone Packaging. https://www.uzonepackaging.com/the-art-of-perfume-bottle-design.html [in English].
The iconic Angel perfume by Thierry Mugler. (2024, November 6). La French Touch. https://www.la-frenchtouch.fr/en/iconic-angel-perfume-by-thierry-mugler/ [in English].
Thierry Mugler Aura Mugler Refillable Eau de Parfum parfumovana voda 90 ml [Thierry Mugler Aura Mugler Refillable Eau de Parfum 90 ml]. (n.d.). VIP-Parfum. Retrieved December 15, 2024, from https://vip-parfum.net/ua/p1790881386-thierry-mugler-aura.html [in Ukrainian].
Thierry Mugler fragrance projects. (n.d.). Behance. Retrieved December 15, 2024, from https://www.behance.net/search/projects/thierry%20mugler%20fragrance [in English].
Thierry Mugler, Couturissime du 30 septembre 2021 au 24 avril 2022 [Thierry Mugler, Couturissime from September 30, 2021 to April 24, 2022]. (n.d.). Madparis. Retrieved December 15, 2024, from https://madparis.fr/couturissime [in French].
Turin, L., & Sanchez, T. (2009). Perfumes: The A-Z guide. Profile Books [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.