Універсальні принципи візуалізації ієрархії: поєднання функціональності, залучення та доступності в дизайні вебінтерфейсів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334143

Ключові слова:

структуризація контенту, плавність взаємодії, когнітивне навантаження, адаптивна модуляція, динамічна сегментація, контекстна пріоритизація

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні ієрархічної структури візуальних елементів у багаторівневому дизайні вебінтерфейсу з акцентом на когнітивні принципи, що впливають на сприйняття користувачів та ефективність навігації. Досліджується роль типографічної ієрархії, просторового розташування та динаміки кольорів у підвищенні доступності інформації та взаємодії. Особлива увага приділяється інтеграції методів візуальної сегментації, щоб збалансувати первинний, вторинний і третинний рівні вмісту, забезпечуючи узгоджений та інтуїтивно зрозумілий досвід користувача. Крім того, досліджується концепція управління когнітивним навантаженням з аналізом того, як елементи інтерфейсу впливають на здатність користувачів обробляти, зберігати та діяти на основі представленої інформації. Результати вказують на те, що структуровані візуальні ієрархії покращують точність пошуку інформації та ефективність виконання завдань. Емпіричне тестування двох архітектур інтерфейсу, одна з яких заснована на відкличній обмежено флюїдній ієрархічній сітці, а інша — на прогнозній модульній адаптації, що демонструє явні переваги та обмеження. Хоча структура на основі сітки сприяла швидкому розпізнаванню первинного вмісту, вона вимагала додаткових взаємодій для отримання вторинної та третинної інформації. І навпаки, прогностична модель надавала більший доступ до контекстних деталей, але вимагала вищої початкової когнітивної адаптації. Експериментальна перевірка за допомогою контрольованих досліджень користувачами підтвердила, що структуровані ієрархії зменшують когнітивне перевантаження, зберігаючи послідовний просторовий розподіл вмісту, тоді як динамічні макети оптимізують потік інформації на основі моделей взаємодії. Наукова новизна полягає в інтеграції ієрархічної візуальної сегментації з принципами адаптивного дизайну, що забезпечує адаптивну пріоритизацію компонентів інтерфейсу. Крім того, досліджуються нові застосування вигнутих елементів інтерфейсу, що обумовлено їхньою ефективністю в підвищенні залученості користувачів і рівня взаємодії. Висновки. Проведене дослідження наголошує на необхідності збалансування структурованих і динамічних візуальних ієрархій у дизайні вебінтерфейсу. Хоча жорстка сегментація забезпечує ясність і передбачуваність, адаптивна реструктуризація підвищує ефективність взаємодії, узгоджуючи розподіл вмісту з поведінкою користувачів.

Біографія автора

Микола Лукашук, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Biswas, D., Abell, A., & Chacko, R. (2024). Curvy digital marketing designs: Virtual elements with rounded shapes enhance online click-through rates. Journal of Consumer Research, 51(3), 552–570. https://doi.org/10.1093/jcr/ucad078 [in English].

Cavanagh, T. (2023). Cognitive and graphic design principles for creating well-organized, visually appealing slide decks. Business and Professional Communication Quarterly, 86(1), 33–51. https://doi.org/10.1177/23294906221131988 [in English].

Cen, Z., & Zhao, Y. (2024). Enhancing user engagement through adaptive interfaces: a study on real-time personalization in web applications. Journal of Economic Theory and Business Management, 1(6), 1–7. https://doi.org/10.70393/6a6574626d.323332 [in English].

Firoozeh, N., Nazarenko, A., Alizon, F., & Daille, B. (2020). Keyword extraction: Issues and methods. Natural Language Engineering, 26(3), 259–291. https://doi.org/10.1017/S1351324919000457 [in English].

Ganvir, S., & Lal, N. (2021, January 20–22). Automatic speaker recognition using transfer learning approach of deep learning models. In Inventive Computation Technologies (ICICT) [Conference proceedings] (pp. 595–601). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICICT50816.2021.9358539 [in English].

Ho, A. G. (2023). Enhancing user experience: Exploring the interactions and visualisation of data through bullet points and typographic design. In T. Ahram & R. Taiar (Eds.), Human Interaction & Emerging Technologies (IHIET 2023): Artificial Intelligence & Future Applications [Conference proceedings] (Vol. 111, pp. 985–995). AHFE International. https://doi.org/10.54941/ahfe1004171 [in English].

Jena, B., Mohanty, A., & Mohanty, S. K. (2021). Gender recognition and classification of speech signal. In Smart Data Intelligence [Conference proceedings]. Kongunadu College of Engineerting and Technology https://ssrn.com/abstract=3852607 [in English].

Kabir, M. M., Mridha, M. F., Shin, J., Jahan, I., & Ohi, A. Q. (2021). A survey of speaker recognition: Fundamental theories, recognition methods and opportunities. In IEEE Access [Conference proceedings] (Vol. 9, pp. 79236–79263). IEEE. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3084299 [in English].

Ni, P., Li, Y., & Chang, V. (2020). Research on text classification based on automatically extracted keywords. International Journal of Enterprise Information Systems, 16(4), 1–16. https://doi.org/10.4018/IJEIS.2020100101 [in English].

Shahin, I., Nassif, A. B., & Hamsa, S. (2020). Novel cascaded Gaussian mixture model-deep neural network classifier for speaker identification in emotional talking environments. Neural Computing and Applications, 32(7), 2575–2587. https://doi.org/10.1007/s00521-018-3760-2 [in English].

Wasilewski, A. (2024). Functional framework for multivariant e-commerce user interfaces. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 19(1), 412–430. https://doi.org/10.3390/jtaer19010022 [in English].

Xia, L., Chen, G., Xu, X., Cui, J., & Gao, Y. (2020). Audiovisual speech recognition: A review and forecast. International Journal of Advanced Robotic Systems, 17(6), 1–17. https://doi.org/10.1177/1729881420976082 [in English].

Zimmerer, C., Krop, P., Fischbach, M., & Latoschik, M. E. (2022, April 29–May 5). Reducing the cognitive load of playing a digital tabletop game with a multimodal interface. In Human Factors in Computing Systems [Conference proceedings] (Article 434, pp. 1–13). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3491102.3502062 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Лукашук, М. (2025). Універсальні принципи візуалізації ієрархії: поєднання функціональності, залучення та доступності в дизайні вебінтерфейсів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 186–196. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334143

Номер

Розділ

ДИЗАЙН