«Єдність розмаїття»: втілення ідеї культурної різноманітності в сучасному типографічному дизайні

Автор(и)

  • Наталя Удріс-Бородавко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1831-5476

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334148

Ключові слова:

графічний дизайн, ідентичність, шрифт, типографія, український дизайн, культурне розмаїття, візуальні комунікації, демократичні цінності

Анотація

Мета статті — на основі застосування методів спостереження та аналізу сучасних типографічних проєктів визначити наявність впливу цінності культурного розмаїття на проєктні пріоритети дизайнерів 2020-х рр., а також виявити підходи до її втілення. Результати дослідження. Під час збору та аналізу емпіричних матеріалів виділено два варіанти проєктних стратегій для втілення ідеї. Перший підхід — збереження, відродження й оптимізація до сучасного цифрового середовища традиційних видів писемності та шрифтів. Другий підхід — використання евристичного методу комбінування, при якому візуально різноманітні за стилем складники об’єднуються в цілісну концепцію. На основі таких оригінальних поєднань створюється унікальна стилістика, яка відтворює й унікальність бренду, й ідею культурного розмаїття. Обидва підходи продемонстровано на прикладах українських та зарубіжних проєктів, що розроблені в останні 3-5 років. Наукова новизна полягає в міждисциплінарності дослідження типографічного складника проєктів та виявлення соціокультурної детермінації вагомих тенденцій сучасного графічного дизайну. Висновками проведеного дослідження є підтвердження взаємовпливу ціннісних орієнтацій у суспільствах та інституції графічного дизайну, зокрема у візуальних рішеннях шрифтів і типографії, а також формулювання перспектив подальших міждисциплінарних науково-практичних досліджень: розроблення та обґрунтування освітніх заходів і програм, які сприяють: 1) глибшому розумінню культурних впливів на типографічний дизайн; 2) підготовці дизайнерів до створення робіт, які резонують водночас і з глобальними, і з локальними запитами; 3) здійсненню тематичних досліджень успішних і невдалих прикладів типографії з культурним контекстом в комерційних і мистецьких проєктах.

Біографія автора

Наталя Удріс-Бородавко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

Aleshawie, W. M. (2019). Cultural identity in graphic design. American International Journal of Contemporary Research, 9(4), 50–63. https://www.aijcrnet.com/journals/Vol_9_No_4_December_2019/6.pdf [in English].

Arabian Post. (2024, September 27). Saudi Arabia unveils new font celebrating cultural identity. Medium. https://medium.com/arabianpost/saudi-arabia-unveils-new-font-celebrating-cultural-identity-128c128aba46 [in English].

Commission’s priorities 2019–2024. (n.d.). European Commission. Retrieved December 3, 2024, from https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024_en [in English].

Design4Ukraine. (n.d.). Tsinnosti [About]. Retrieved September 25, 2024 from https://www.design4ukraine.com/ [in Ukrainian].

EmergentX. (2024). D&AD. https://www.dandad.org/awards/professional/2024/238687/visual-identity/ [in English].

European Design [@europeandesignawards]. (2024, January 3). Heppy New Year 2025! [Photo]. Instagram. https://www.instagram.com/p/DEXU8-NR5hE/ [in English].

Hryhoruk, N. (2021, May 13–14). Demokratychni tsinnosti suspilstva [Democratic values of society]. In Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: Teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid [Value orientations in the modern world: Theoretical analysis and practical experience] [Conference proceedings] (pp. 80–83). Vektor. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/19854/1/24_HRYHORUK.pdf [in Ukrainian].

'iilhamna [Our inspiration]. (n.d.). I am Saudi. Retrieved December 3, 2024, from https://www.iamsaudifont.com/index.php [in Arabic].

Johanet, C., & Fesson, J. (2016, September 21). When Africa meets design. Grapheine. https://www.grapheine.com/en/graphic-design-en/africa-design [in English].

Koliesnikova, A., & Pasko, O. (2023). Etnichni shryfty yak zasib vizualnoi identyfikatsii v natsionalnii modeli ukrainskoho hrafichnoho dyzainu [Ethnic fonts as a means of visual identification in the national model of Ukrainian graphic design]. Current Issues of the Humanities, 61(2), 77–81. https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-2-12 [in Ukrainian].

Kyiv Type Sans. (2020). Rentafont. https://rentafont.com.ua/fonts/kyiv-type-sans [in Ukrainian].

Kyiv Type Titling. (2020). Rentafont. https://rentafont.com/fonts/kyiv-type-titling [in Ukrainian].

Leng, P. (2016). Introduction to modern art font variant design in the application of cultural industry brand promotion. In Humanity, education and social science [Conference proceedings] (pp. 142–145). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/ichess-16.2016.31 [in English].

Letterhend Studio. (2024, November 21). Grand Diverse – Display Font. Free Design Resources. https://freedesignresources.net/grand-diverse-display-font/ [in English].

Masaki, R. (2023, January 4). How typography can make a more inclusive future. It’s Nice That. https://www.itsnicethat.com/features/forward-thinking-how-typography-can-make-a-more-inclusive-future-graphic-design-040123 [in English].

McCann New York "ADLAM: An Alphabet to Preserve a Culture". (2023). Epica-Awards. https://winners.epica-awards.com/2023/winner/52-02390-ALT/mccann-new-york/adlam-an-alphabet-to-preserve-a-culture [in English].

NAMU. Rebrendynh Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu Ukrainy [NAMU. Rebranding of the National Art Museum of Ukraine]. (n.d.). Banda. Retrieved September 26, 2024 from https://banda.agency/namu/ [in Ukrainian].

Nord DDB Stockholm AB "The Swedish Brain Foundation – new corporate identity". (2022). Epica-Awards. https://winners.epica-awards.com/2022/winners/56-00416-ALT/nord-ddb-stockholm-ab/the-swedish-brain-foundation-new-corporate-identity [in English].

Pater, R. (2021). Polityka dyzainu (ne zovsim) hlobalnyi dovidnyk iz vizualnoi komunikatsii [Design politics (not quite) a global handbook of visual communication] (A. Benytskyi, Trans.). Benytskyi A. R. [in Ukrainian].

Rastvortsev, D. (2024, November 5). Rastvortsev pro shryfty Viledzhu [Rastvortsev about Village fonts]. Medium. https://rastvortsev.medium.com/rastvortsev-about-village-fonts-c9ccde409160 [in Ukrainian].

Revelo, D. (n.d.). How typography can help a culture stay alive. Grafik. Retrieved December 3, 2024, from https://grafik.agency/insight/typography-design-inspiration/ [in English].

Rhea, C. (2014, July 28). Lauburu. A Biscay Dossier. https://biscaydossier.wordpress.com/tag/lauburu/ [in Basque].

Shcho take Tsili staloho rozvytku? [What are the Sustainable Development Goals?]. (n.d.). United Nations Development Programme. Retrieved September 25, 2024 from https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku [in Ukrainian].

Sriherlambang, B., Oscario, A., Luzar, L. Ch., & Suhardjono, L. A. (2018). Typography as a eflection of cultural imprint in Indonesian history. In Social sciences, laws, arts and humanities (BINUS-JIC 2018) [Conference proceedings] (pp. 306–310). SciTePress. https://www.scitepress.org/Papers/2018/100070/100070.pdf [in English].

Volja. (2022). Rentafont. https://rentafont.com.ua/fonts/volja [in Ukrainian].

Yeo, A., & Cao, F. (2021). A creative research process for a modern African graphic design identity: The case of Ivory Coast. Art and Design Review, 9, 210–231. https://doi.org/10.4236/adr.2021.92017 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Удріс-Бородавко, Н. (2025). «Єдність розмаїття»: втілення ідеї культурної різноманітності в сучасному типографічному дизайні. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 207–217. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334148

Номер

Розділ

ДИЗАЙН