«Єдність розмаїття»: втілення ідеї культурної різноманітності в сучасному типографічному дизайні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334148Ключові слова:
графічний дизайн, ідентичність, шрифт, типографія, український дизайн, культурне розмаїття, візуальні комунікації, демократичні цінностіАнотація
Мета статті — на основі застосування методів спостереження та аналізу сучасних типографічних проєктів визначити наявність впливу цінності культурного розмаїття на проєктні пріоритети дизайнерів 2020-х рр., а також виявити підходи до її втілення. Результати дослідження. Під час збору та аналізу емпіричних матеріалів виділено два варіанти проєктних стратегій для втілення ідеї. Перший підхід — збереження, відродження й оптимізація до сучасного цифрового середовища традиційних видів писемності та шрифтів. Другий підхід — використання евристичного методу комбінування, при якому візуально різноманітні за стилем складники об’єднуються в цілісну концепцію. На основі таких оригінальних поєднань створюється унікальна стилістика, яка відтворює й унікальність бренду, й ідею культурного розмаїття. Обидва підходи продемонстровано на прикладах українських та зарубіжних проєктів, що розроблені в останні 3-5 років. Наукова новизна полягає в міждисциплінарності дослідження типографічного складника проєктів та виявлення соціокультурної детермінації вагомих тенденцій сучасного графічного дизайну. Висновками проведеного дослідження є підтвердження взаємовпливу ціннісних орієнтацій у суспільствах та інституції графічного дизайну, зокрема у візуальних рішеннях шрифтів і типографії, а також формулювання перспектив подальших міждисциплінарних науково-практичних досліджень: розроблення та обґрунтування освітніх заходів і програм, які сприяють: 1) глибшому розумінню культурних впливів на типографічний дизайн; 2) підготовці дизайнерів до створення робіт, які резонують водночас і з глобальними, і з локальними запитами; 3) здійсненню тематичних досліджень успішних і невдалих прикладів типографії з культурним контекстом в комерційних і мистецьких проєктах.
Посилання
Aleshawie, W. M. (2019). Cultural identity in graphic design. American International Journal of Contemporary Research, 9(4), 50–63. https://www.aijcrnet.com/journals/Vol_9_No_4_December_2019/6.pdf [in English].
Arabian Post. (2024, September 27). Saudi Arabia unveils new font celebrating cultural identity. Medium. https://medium.com/arabianpost/saudi-arabia-unveils-new-font-celebrating-cultural-identity-128c128aba46 [in English].
Commission’s priorities 2019–2024. (n.d.). European Commission. Retrieved December 3, 2024, from https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024_en [in English].
Design4Ukraine. (n.d.). Tsinnosti [About]. Retrieved September 25, 2024 from https://www.design4ukraine.com/ [in Ukrainian].
EmergentX. (2024). D&AD. https://www.dandad.org/awards/professional/2024/238687/visual-identity/ [in English].
European Design [@europeandesignawards]. (2024, January 3). Heppy New Year 2025! [Photo]. Instagram. https://www.instagram.com/p/DEXU8-NR5hE/ [in English].
Hryhoruk, N. (2021, May 13–14). Demokratychni tsinnosti suspilstva [Democratic values of society]. In Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: Teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid [Value orientations in the modern world: Theoretical analysis and practical experience] [Conference proceedings] (pp. 80–83). Vektor. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/19854/1/24_HRYHORUK.pdf [in Ukrainian].
'iilhamna [Our inspiration]. (n.d.). I am Saudi. Retrieved December 3, 2024, from https://www.iamsaudifont.com/index.php [in Arabic].
Johanet, C., & Fesson, J. (2016, September 21). When Africa meets design. Grapheine. https://www.grapheine.com/en/graphic-design-en/africa-design [in English].
Koliesnikova, A., & Pasko, O. (2023). Etnichni shryfty yak zasib vizualnoi identyfikatsii v natsionalnii modeli ukrainskoho hrafichnoho dyzainu [Ethnic fonts as a means of visual identification in the national model of Ukrainian graphic design]. Current Issues of the Humanities, 61(2), 77–81. https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-2-12 [in Ukrainian].
Kyiv Type Sans. (2020). Rentafont. https://rentafont.com.ua/fonts/kyiv-type-sans [in Ukrainian].
Kyiv Type Titling. (2020). Rentafont. https://rentafont.com/fonts/kyiv-type-titling [in Ukrainian].
Leng, P. (2016). Introduction to modern art font variant design in the application of cultural industry brand promotion. In Humanity, education and social science [Conference proceedings] (pp. 142–145). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/ichess-16.2016.31 [in English].
Letterhend Studio. (2024, November 21). Grand Diverse – Display Font. Free Design Resources. https://freedesignresources.net/grand-diverse-display-font/ [in English].
Masaki, R. (2023, January 4). How typography can make a more inclusive future. It’s Nice That. https://www.itsnicethat.com/features/forward-thinking-how-typography-can-make-a-more-inclusive-future-graphic-design-040123 [in English].
McCann New York "ADLAM: An Alphabet to Preserve a Culture". (2023). Epica-Awards. https://winners.epica-awards.com/2023/winner/52-02390-ALT/mccann-new-york/adlam-an-alphabet-to-preserve-a-culture [in English].
NAMU. Rebrendynh Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu Ukrainy [NAMU. Rebranding of the National Art Museum of Ukraine]. (n.d.). Banda. Retrieved September 26, 2024 from https://banda.agency/namu/ [in Ukrainian].
Nord DDB Stockholm AB "The Swedish Brain Foundation – new corporate identity". (2022). Epica-Awards. https://winners.epica-awards.com/2022/winners/56-00416-ALT/nord-ddb-stockholm-ab/the-swedish-brain-foundation-new-corporate-identity [in English].
Pater, R. (2021). Polityka dyzainu (ne zovsim) hlobalnyi dovidnyk iz vizualnoi komunikatsii [Design politics (not quite) a global handbook of visual communication] (A. Benytskyi, Trans.). Benytskyi A. R. [in Ukrainian].
Rastvortsev, D. (2024, November 5). Rastvortsev pro shryfty Viledzhu [Rastvortsev about Village fonts]. Medium. https://rastvortsev.medium.com/rastvortsev-about-village-fonts-c9ccde409160 [in Ukrainian].
Revelo, D. (n.d.). How typography can help a culture stay alive. Grafik. Retrieved December 3, 2024, from https://grafik.agency/insight/typography-design-inspiration/ [in English].
Rhea, C. (2014, July 28). Lauburu. A Biscay Dossier. https://biscaydossier.wordpress.com/tag/lauburu/ [in Basque].
Shcho take Tsili staloho rozvytku? [What are the Sustainable Development Goals?]. (n.d.). United Nations Development Programme. Retrieved September 25, 2024 from https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku [in Ukrainian].
Sriherlambang, B., Oscario, A., Luzar, L. Ch., & Suhardjono, L. A. (2018). Typography as a eflection of cultural imprint in Indonesian history. In Social sciences, laws, arts and humanities (BINUS-JIC 2018) [Conference proceedings] (pp. 306–310). SciTePress. https://www.scitepress.org/Papers/2018/100070/100070.pdf [in English].
Volja. (2022). Rentafont. https://rentafont.com.ua/fonts/volja [in Ukrainian].
Yeo, A., & Cao, F. (2021). A creative research process for a modern African graphic design identity: The case of Ivory Coast. Art and Design Review, 9, 210–231. https://doi.org/10.4236/adr.2021.92017 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.